Kieran Halpin & Chris Jones : Live in Holland Part I & II

 




Ruim twintig jaar geleden kocht ik bij Joop van Gool van Roots Mail Music het boek “The rough guide to Irish music” om de hiaten in mijn kennis van de Ierse muziek te dichten. Blijkbaar niet goed genoeg, want ondanks dat Kieran Halpin in het boek vermeld staat, kwam zijn muziek nooit eerder op mijn pad. Toch bleek ik achteraf al een song van hem te kennen, The Old Simplicity, de titelsong van een album van Niamh Parsons. De Ierse singer-songwriter Kieran Halpin vormde een aantal jaren met de in Duitsland wonende Amerikaanse gitarist Chris Jones een uitstekend duo tot diens dood in 2005.

Live in Holland Part I & II werd al in 1997 live opgenomen in de Trouble Tree Folk Club in Koudekerk aan de Rijn. Het was het tweede concert wat Hans Hoogeveen in zijn kleine club organiseerde, en meteen een memorabel. Rond die tijd was trouwens de folkmuziek aan een grote revival begonnen en al spoedig zouden grote folkfestivals ontstaan, zoals bijvoorbeeld het Irish Folkfestival in De Stoelenmat in Bergen op Zoom. Ook begonnen artiesten als Mary Black moeiteloos grote zalen als het Chassé Theater uit te verkopen. Helaas was dit niet weggelegd voor Kieran Halpin, die altijd een wat ondergewaardeerd liedjesschrijver en zanger zou blijven, volgens mij volledig ten onrechte.

Op Live in Holland Part I & II laat het tweetal horen dat je gemakkelijk met alleen zang en twee akoestische gitaren een publiek meer dan anderhalf uur weet te beklijven. Halpin had een doorleefde stem die diep bij mij binnenkomt. Op een na zijn de geweldige songs door Halpin zelf geschreven. On Raglan Road werd vooral bekend dankzij Luke Kelly. Songs die in korte tijd tot mijn favorieten behoren zijn vooral Call Me Judas, Just a Game Without You, The Second Chance, Closing Time in Paradise, Senzenina en Lucy. De uitstekende opnames werden destijds gemaakt door Pieter Groenveld, de master onlangs door Janos Koolen. De cd’s zijn opgedragen aan Peter Wesseling en Liesbeth Peters. Laatstgenoemde deed destijds het management van het tweetal in Nederland en vroeg Pieter om het geluid te doen. Mooi dat dit liveoptreden na 27 jaar uiteindelijk toch nog het daglicht ziet. Absolute aanrader!    

Theo Volk

Releasedatum : 6 mei 2024 Strictly Country Music

Website : https://www.kieranhalpin.com/