Barna Howard - Quite a feelin'


De Amerikaan Barna Howard verraste drie jaar geleden met een verrassend volwassen debuut. Helaas kreeg het nog niet de aandacht die het eigenlijk zou hebben moeten krijgen. Bij het zien van de hoes van Quite a Feelin’ rees bij mij het vermoeden dat het om een nostalgische plaat gaat. De hoes straalt iets van lang vervlogen tijden uit en het verlangen daarnaar. 

Bij beluistering van nieuwe cd’s richt mijn aandacht in eerste instantie altijd op het muzikale aspect en minder op de teksten. Quite a Feelin’ vormt hierop een uitzondering en trokken de prachtige teksten direct mijn attentie. Barna Howard is een geboren verhalenteller en een verdomd goede. 

Eentje uit de school van mensen als Townes van Zandt en vergelijkbare muzikanten. Iemand die direct je aandacht vraagt en ook krijgt. Allereerst door zijn karakteristieke stem. Maar vooral door de rust en het gemak waarmee hij zijn repertoire brengt. Bovendien zijn de teksten heel erg beeldend. 

Maar muzikaal zit alles ook perfect in elkaar en luistert het gebodene zeer prettig weg. Op zijn gitaar- en banjospel valt ook  weinig aan te merken, luister bijvoorbeeld eens naar zijn prachtige spel in Hands Like Gloves. Het gebodene houdt de aandacht moeiteloos tot het einde vast. 

Verder heb ik eigenlijk weinig te melden over dit album, waarom zou ik ook eigenlijk?! Gewoon zelf gaan luisteren, want het behoort tot het allerbeste wat 2015 tot nu toe te bieden heeft.         


Label: LOOSE MUSIC
Releasedatum: 18 mei 2015
Links: