Mijn belangstelling voor Latijnse muziek raakte in een
stroomversnelling, nadat ik een keer lang geleden werd uitgenodigd voor een
bezoek aan de Antilliaanse Feesten in Hoogstraten, België. Het is het grootste
festival van de wereld in dit genre. Geregeld kocht ik cd’s bij Most Wanted in
Amsterdam, dé speciaalzaak van Nederland op het gebied van Latijnse muziek. Ook
bezocht ik geregeld concerten van onder anderen Oscar D’Leon, een muzikant
waarmee Maite Hontelé geregeld samen speelde, waaronder een optreden op het
North Sea Jazzfestival. Ook is hij te horen op haar album Déjame Así, een album wat genomineerd werd voor een Latin Grammy.
Haar achternaam ken ik trouwens al ruim veertig jaar, ze is de kleindochter van
musicus, componist en leraar André Hontelé uit Roosendaal. De wereld is soms
kleiner dan je denkt, mijn zus kreeg muziekles van hem en mijn vader knapte ooit
zijn woning op. In Nederland was ze al te zien in DWDD, maar haar faam is helaas
nog niet zo groot als in het land Colombia, waar ze sinds 2009 woont. In 2008
ging ze met Cubop City Big Band naar Colombia voor een optreden tijdens het
jazzfestival van Medellín en besloot daarna in deze stad te gaan wonen. Haar
interesse voor de salsa kreeg ze met de paplepel ingegoten door haar vader, die
een grote collectie platen met Latijnse muziek bezat. Deze muziek zit dus als
het ware in haar genen. Cuba Linda is
intussen haar vijfde album, waar de energie vanaf spat. Dat kan ook niet
anders, want Maite wordt omringd door fantastische muzikanten, waaronder
Orquesta Aragón, Goyo (bekend van Chocquibtown) en Robertón (Orquesta Los Van
Van), Gilberto Santa Rosa en Vicente García. Opgenomen werd in de legendarische
studio's van Merlin Producciones en Egrem (bekend van onder meer Buena Vista
Social Club), onder leiding van Latin-Grammy winnende producers Juancho Valencia
en Alain Pérez. Maite brengt een hommage aan de diversiteit van de Cubaanse
muziek waarop stijlen als salsa, son cubano, chachachá, salsa ‘urbana’,
mozambique, latin-jazz, changuï, en rumba (traditionele Cubaanse folklore)
centraal staan. Voor alle duidelijkheid Cuba
Linda is geen instrumentaal album, er wordt volop op gezongen, bovendien is
het bijzonder gevarieerd geworden door het gebruik van een groot aantal verschillende
stijlen. Hoog tijd dat Maite dezelfde bekendheid in Nederland gaat krijgen als
in Colombia, bovendien zou een uitnodiging voor een optreden op de Antilliaanse
Feesten ook meer dan op zijn plaats zijn.
Theo Volk
Releasedatum: 23 november 2018 Munich Records