The LVE - Heartbreak Hi


De groepsnaam The LVE zei me helemaal niets. Dat is niet zo heel verwonderlijk, want popmuziek komt niet zo heel veel voor in mijn platencollectie. Recensies over popmuziek lees ik hoogst zelden en naar de radio luister ik niet. Op de Vlaamse Radio 1 kreeg hun titelloze debuut erg veel airplay. Dat debuut werd onder anderen de hemel in geprezen door collega Erwin Zijleman van Krenten uit de pop tot aan een twitter aanbeveling van de legendarische groep The Zombies. Men werd vergeleken met groepen als Eels, Wilco en Marble Sounds. Die vergelijking met Eels ligt voor de hand, want bij de zang van Gerrit van Dijck moet ik geregeld aan frontman Mark Everett van Eels denken. Het is vooral de samenzang van hem met Sara Raes dat Heartbreak Hi voor mij zo aantrekkelijk maakt, net zoals een paar decennia geleden Prefab Sprout zo’n grote aantrekkingskracht op mij had. Deze nieuwe EP klinkt als een mix van Matthew E. White, Arcade Fire en Phoenix. De vooral dromerige popliedjes worden smaakvol en gevarieerd ingekleurd en gaan geregeld over gebroken harten. Met af en toe een knipoog naar de jaren tachtig. Het enige wat stevigere nummer is Slo-Mo, en het wordt ook iets meer gepassioneerd gezongen. Zelf omschrijven ze hun liedjes als “sad songs in every key”. De liedjes wisten bij mij langzaam maar heel zeker onder de huid te kruipen, vooral afsluiter Dreams & Memories. Reden genoeg voor mij om ook het debuut te gaan beluisteren.
Theo Volk
Releasedatum: 26 oktober 2018 Gentlemen Records