Ripoff Raskolnikov Band - Small World


Oostenrijk is niet bepaald een land, wat ik op de voet volg op muziekgebied. Toch vielen me dit jaar al twee albums in positieve zin op, Anaana van Cari Cari, wat op dit moment erg populair is op het bekende muziekforum MusicMeter. Nog interessanter was voor mij Manic Acid Love van Schmieds Puls, waarover ik dan ook een recensie schreef. Op de valreep van het jaar kan daar nog een voltreffer aan toegevoegd worden, Small World van Ripoff Raskolnikov Band. Ripoff Raskolnikov (echte naam Ludwig Knoglinger) kende ik alleen van naam en één nummer dankzij Ian Siegal. Op diens livealbum One Night in Amsterdam vertolkt Siegal het bijzonder fraaie Temporary van zijn vriend Ripoff. Siegal plaatst hem trouwens qua niveau in dezelfde categorie als Dylan, Waits, Prine, van Zandt, Costello en Zevon. Het moet gezegd, Small World, maakte direct vanaf de eerste keer indruk op mij. Opener Sharks laten hij en zijn uitstekende Hongaarse begeleiders horen, hoe je een song dient op te bouwen, het nummer wordt rustig opgebouwd, totdat een climax volgt met een geweldige saxofoonsolo. Het handelt trouwens over de bootvluchtelingenproblematiek in de Middellandse Zee. Met de haaien worden overigens de onbekwame politieke leiders bedoeld. Zijn stem is niet de mooiste, maar hij weet me wel te raken. Ook met zijn teksten. In afsluiter I’ll Walk Away verplaatst hij zich in de gedachtewereld van een vrouw met Alzheimer, die op een helder moment besluit weg te lopen uit de instelling waar ze is opgesloten. Een bijzondere sfeer heeft Inuit Girl, over een gladde zakenman, die met de nodige drank achter zijn kiezen in een bar een mooie Eskimovrouw probeert te versieren. De schitterende titelsong Small World ontstond in Boedapest, in de flat van zijn manager Peter Podlovics. Hoe ouder je wordt, hoe kleiner de wereld wordt is zijn conclusie. Met name de relaxte toetsenbijdrages van Szabolcs Nagy bevallen me uitermate goed. Hij schreef ook de muziek van The Way the Wind Blows. Veelal hoor je bluesinvloeden maar waagt men zich ook aan heerlijke reggae in People. Ripoff Raskolnikov bewijst met  Small World een excellente singer-songwriter te zijn.
Theo Volk    
Releasedatum: 7 december 2018 XLNT Records