Bij folkliefhebbers is de eigenzinnige Eliza Carthy een
grote naam. Ze is de dochter van Norma Waterson en Martin Carthy, de man die
onder anderen Bob Dylan en Paul Simon beïnvloedde. Sinds het begin van de jaren negentig is Eliza al actief in de folkmuziek, zowel traditioneel als meer experimenteel.
Twee jaar terug verraste Eliza met haar Wayward Band met het fraaie, avontuurlijke
Big
Machine. De titel Restitute,
haar eerste soloalbum in veertien jaar, is gekozen omdat de opbrengsten van de gelimiteerde
versie ervan bestemd zijn voor de leden van haar Wayward Band. Die gelimiteerde
uitgave bevat een tweede cd met een audio book van The Announcer’s Daughter, waarvoor Eliza samen met Ben Seal de
muziek schreef. Samen met Seal (Urban Farm Hand) produceerde ze ook Restitute, opgenomen in Eliza’s
slaapkamer in het pittoreske Robin Hood's Bay, North Yorkshire. Op dit zeer
pure traditionele folkalbum kreeg ze naast van Seal hulp van haar vader Martin,
Jon Boden (ex-Bellowhead), Dave DeLarre en Ben Somers. Een van de hoogtepunten
vormt The Leaves in the Woodland van
de tragisch aan zijn einde gekomen Peter Bellamy. Het nummer is afkomstig van
de klassieker The Transports, waaraan
haar ouders, maar ook grote namen als June Tabor en Dave Swarbrick meewerkten. Het album eindigt met de bekende Ierse
traditional The Last Rose of Summer, waarvan
de tekst geschreven werd door de Ierse dichter, liedjesschrijver en zanger Thomas
Moore. Helter Skelter is trouwens geen cover van de bekende Beatles song, maar van The Pankhurst Athem. Liefhebbers van pure, traditionele folk zullen meer dan waarschijnlijk aangenaam
verrast worden door Restitute.