Daniel Trakell : Warning Bell


Warning Bell is het debuutalbum van indiefolk rockartiest Daniel Trakell uit Melbourne, Australië. Zijn stijl wordt gekenmerkt door pianopop invloeden uit de jaren ‘70 en double tracking vocals. Het album roept bij mij vooral associaties op met de betreurde Elliott Smith en sporadisch met Sufjan Stevens. Zijn stijl wordt gekenmerkt door pianopop invloeden uit de jaren ‘70 en double tracking vocals. Tijdens de opnames van het album werd Daniel geïnspireerd door eerdere genoemde Elliott Smith, maar tevens door Neil Young, Whitney, Kurt Vile, Bahamas, Big Thief, The Beatles en Andy Shauf. Samen met zijn vaste producer en goede vriend Josh Barber (Gretta Ray, Gotye, Archie Roach), ging Daniel naar Nashville waar ze de helft van het album opnamen in de Alex the Great Studios (Bob Evans, Missy Higgins). De tweede helft van Warning Bell kwam tot stand na een nieuw platencontract bij het Zweedse label Dumont Dumont, waarna hij de opnames afrondde in de The Aviary Studio in Melbourne. Van het album waren tot dan toe de singles Turnaround, Wisdom/Boredom, Let Me Be en Come To uitgekomen. Samen waren die singles al goed voor zo’n 750.000 Spotify streams. Zijn populariteit is goed te begrijpen, want zijn prettige, redelijk ingetogen zang en goed in het gehoorde liggende, smaakvol gearrangeerde liedjes strelen constant de oren van de luisteraar. Bij meerdere beluistering valt pas op hoe subtiel de arrangementen zijn. Zijn teksten borrelen over het algemeen spontaan uit zijn onderbewuste op. Een goed voorbeeld daarvan is afsluiter So Long. “Dit nummer speelde ik op de begrafenis van mijn vader. Ik schreef het terwijl hij tegen kanker vocht. Toen hij in remissie was, leek het alsof alles goed zou komen. Maar de ziekte kwam terug en kort daarop overleed hij. Ik schrijf over het algemeen mijn songteksten niet bewust, pas nadat hij stierf besefte ik dat ik aan het schrijven was om alles te verwerken.”, aldus Daniel. Met name muziekliefhebbers van de wonderschone muziek van Elliott Smith zullen wel raad gaan weten met het zeer overtuigende debuutalbum Warning Bell.   

Theo Volk

Releasedatum : 2 oktober 2020 Dumont Dumont

Website : https://www.danieltrakell.com/