Ledfoot & Ronni Le Tekrø : A Death Divine

 


Begin dit jaar verscheen ook in Nederland alsnog White Crow van Ledfoot, master of Gothic blues. Mijn recensie eindigde toen met “White Crow is voor mij intense, akoestische blues op zijn best”. Blijkbaar was ik niet de enige die onder de indruk was, want onlangs sleepte het album de prestigieuze Noorse Spellemannprise in de wacht. Ledfoot is de artiestennaam van de nu tweeënzestigjarige AmerikaanTim Scott McConnell, maar al zo’n twee decennia woonachtig in Noorwegen en een gevestigde naam daar. Hij maakt al sinds begin jaren tachtig albums. Voor A Death Divine deed Ledfoot een beroep op Ronni Le Tekrø van de hardrockgroep TNT. Beide werkten al samen op talloze platen van anderen. In 2018 werden plannen gesmeed om samen een album te gaan maken en begonnen lustig te experimenteren in de studio. Het resultaat is een dynamische en een intense plaat vol met donkere thema’s . Zo gaat bijvoorbeeld Shut Up over stemmen in je hoofd horen.  Maar ook, bijna onvermijdelijk, de Coronacrisis in Imperfect World. Een van de meest indrukwekkende nummers vind ik het gedreven High Time, waarop men op meesterlijke wijze gebruik maakt van dynamiek. Maar ook meer ingetogen songs worden niet geschuwd zoals de prachtige opener Cold Lonely Night. Ik vermoed dat liefhebbers van voorganger White Crow dit album wederom stevig zullen gaan omarmen. Het zou me totaal niet verbazen als A Death Divine wederom de Spellemannprise zal gaan ontvangen.            

Theo Volk

Releasedatum : 2 oktober 2020 TBC Records/PIAS

Website:  https://www.ledfoot.org/