Stick in the Wheel : Tonebeds for Poetry

 


Een blauwe maandag recenseerde ik voor Real Roots Café. Het allereerste album wat ik daar besprak was From Here het debuutalbum uit 2015 van de Londense folkgroep Stick in the Wheel. Sindsdien volg ik Stick in the Wheel nauwgezet. Of het nu hun veldopnames zijn waarbij ze andere artiesten op sobere wijze opnemen of hun gewone albums. Die opnames met anderen leverden reeds twee prachtige albums op, From Here: English Folk Field Recordings en English Folk Field Recordings Volume 2. Deze albums zijn gevuld met traditionele folkmuziek in tegenstelling tot hun andere albums, die per keer experimenteler lijken te worden. Nicola Kearey en Ian Carter blijven steeds weer nieuwe grenzen opzoeken. In afsluiter Wierds Broke it zijn zelfs duidelijke grunge invloeden te horen. Ook wordt helaas regelmatig de autotune ingezet, waarvan ik absoluut geen liefhebber ben. Maar hier roept het gelukkig geen irritaties op. Zoals altijd is het eindresultaat  intrigerende muziek. Het reeds vrijgegeven The Cuckoo bewijst dat alvast. Benieuwd wat het volgende album gaat worden, een traditioneel folk album met veldopnames met andere artiesten of weer een experimenteel album. Het is mij om het even.    

Theo Volk

Releasedatum : 17 september 2021 From Here Records

Website : https://www.stickinthewheel.com/