Pitou - Pitou



Nog voordat ik maar één noot gehoord had, was ik al enthousiast over dit debuut. In de laatste editie van Popmagazine Heaven stond een artikel over Pitou Nicolaes geschreven door Flip van der Enden. Hij is haar leraar popgeschiedenis aan het conservatorium van Amsterdam. Aan het begin maakt hij direct duidelijk dat het geen objectief betoog gaat worden. Het is één grote lofzang op haar fenomenale zangtalent. Lang geleden dat ik een dergelijk enthousiast en warm pleidooi over muziek gelezen heb. Mijn belangstelling was dus direct gewekt. Dankjewel, Flip! Haar naam zei me in eerste instantie helemaal niets, maar ik had haar toch al eens horen zingen. Zo’n vier jaar terug was ze als lid van het Kobra Ensemble te zien geweest in Vrije Geluiden, waarvan ik een vaste kijker ben. Deze zes dames maakten toen met hun meerstemmige zang grote indruk op mij. Het Kobra Ensemble bestaat overigens nog steeds en treedt nog geregeld op. Vorig jaar toerden ze nog door Amerika. Het minialbum Pitou is al een tijdje uit. De releaseshow was 8 september in een uitverkochte Vondelkerk. Niet zo vreemd voor mij, want Pitou is uitzonderlijk getalenteerd. Een zangeres, die je in korte tijd weet te betoveren met haar kale liedjes, waarin ze zich heel kwetsbaar opstelt. In haar biografie rangschikt ze haar muziek onder freak folk en meldt ze dat ze vaak vergeleken wordt met zangeressen als Vashti Bunyan, Joanna Newsom, Laura Marling en Alela Diane. Zelf heb ik meer associaties met Diane Cluck op haar albums Oh Vanille / Ova Nil en Boneset. Ook een zangeres, die mij met kale liedjes diep weet te raken. Ze wordt op de zeven liedjes alleen af en toe begeleid door Vincent Arp op staande bas en violone (soort cello). Zelf speelt ze spaarzaam akoestische gitaar. Haar stem fladdert regelmatig van laag naar heel hoog. Ze verzorgt haar eigen achtergrondvocalen, zelfs in Walls, welk liedje door van der Enden overigens treffend omschreven wordt als een zelfhulpmantra in de vorm van een canon. Persoonlijke favoriet is Fool, wat goed in het gehoor ligt. 22 november staat ze in het voorprogramma van Ben Weaver in het Patronaat, Haarlem. Pitou is een indrukwekkend en indringend debuut, volgens mij het begin van een veelbelovende carrière.
Theo Volk

Releasedatum: 8 september 2016 Mink Records
Website: http://pitoumusic.com/