De New Yorkse singer-songwriter Chris Bergson is een
veelzijdig muzikant. Hij heeft een jazz achtergrond, hij begeleidde in het
verleden de nodige jazz-zangeressen, waaronder jazz-pop zangeres Norah Jones.
Daarnaast is hij bandleider en producer. Toch koos hij toch op een gegeven
moment voor een meer bluesgeoriënteerde muziekcarrière, die behoorlijk
succesvol is. De fans hebben zes jaar moeten wachten op de nieuwe schijf Bitter Midnight, en het is het wachten
waard geweest. Het album was al vooruit gesneld door de single Pedal Tones, wat hier gekozen is als
opener. Naast blues brengt Chris ook rock-, soul-, en funkgeoriënteerde songs.
Zijn soulvolle stem is uitermate geschikt voor soul, voor de hand liggend is dan
ook zijn samenwerking met de bekende soulzanger Ellis Hooks. Overigens wordt
hij uitsluitend omringd door zeer ervaren rotten, die onder anderen
samenwerkten met artiesten als Gregg Allman, Gov’t Mule, Levon Helm en Joan
Osborne. Regelmatig worden de songs opgesierd met de nodige blazers en heerlijk
toetsenwerk. Maar uiteraard draait het voornamelijk om het geweldige gitaarspel
van Chris, waarbij hij niet kijkt op een akkoord meer of minder. De inspiratie voor
de meeste songs kreeg hij tijdens het toeren. Zo schreef hij 5:20 na een bezoek aan Musée d’Orsay in
Parijs, wat volhangt met Franse impressionisten. Zijn aandacht werd daar iedere
keer weer door hetzelfde schilderij van Claude Monet getrokken, wat een
bepaalde droefheid in zich had. Die droefheid associeerde hij met Hank Williams
en bekende Amerikaanse treinsongs. Chris toert veel, niet alleen in Amerika,
maar trad bijvoorbeeld op in acht West-Afrikaanse landen, maar speelt ook vaak
in Europa, waaronder op het vermaarde Moulin bluesfestival. De cd is
uitgebracht op het Nederlandse Continental label, de cd-release zal gehouden
worden in de Qbus in Leiden. Overigens kreeg de cd al de nodige, positieve
kritieken, het is onder anderen album van de maand in Gitarist Magazine.
Theo Volk
Releasedatum: 17 maart 2017 Continental Record Services