De pas achtentwintigjarige blueszangeres en gitarist Samantha
Fish is met Belle of the West toe
aan haar vijfde album. Eerder dit jaar verscheen het coveralbum Chills & Fever, waar een gedeelte
van haar fans schijnbaar niet op zat te wachten vanwege het gekozen repertoire. Op een bekend muziekforum werd nogal kritiek gespuid op Chills & Fever. Zelf vond ik het wel een fijn album en vond ik
het van durf getuigen om out of the box te denken. Ook op de nieuwe
schijf Belle of the West zoekt ze
nieuwe uitdagingen. De focus ligt op de zang en de composities, geen
scheurpartijen op elektrische gitaren, maar functioneel akoestisch gitaarspel.
Acht van de liedjes schreef Fish zelf, ze vertellen het verhaal van een jonge
vrouw opgegroeid in de Midwest. Ze is duidelijk gegroeid als songschrijfster
maar ook als zangeres, zoals het fraaie Nearing
Home van Lillie Mae bewijst. Ook het gitaarspel is regelmatig om je vingers
bij af te likken, misschien is afsluiter Gone
for Good wel het beste voorbeeld. De andere twee covers zijn de titeltrack,
geschreven door Jimbo Mathus en het overbekende Poor Black Mattie van R.L. Burnside wat een zeer beklijvende
vertolking krijgt. Absolute favoriet is voor mij Cowtown. Overigens hoorde ik direct bij de eerste tonen van de fluit in opener American Dream dat het album, net als het succesvolle Wild Heart, geproduceerd is door Luther
Dickinson. Na een paar luisterbeurten was ik al overtuigd, dit is haar fraaiste
album tot nu toe.
Theo Volk
Releasedatum: 17 november 2017 Ruf Records
Website: http://www.samanthafish.com/