Raymond van het Groenewoud - Archivaris


De muziek van Raymond van het Groenewoud loopt al heel lang als een rode draad door mijn leven. Dat begon halverwege de jaren zeventig, mijn zus bezat in die tijd de eerste platen van hem en draaide die geregeld als ik bij haar op visite kwam. Enige jaren later, ik denk in 1978, zag ik hem met zijn toenmalige begeleidingsband The Centimeters voor het eerst optreden in de Try in Oudenbosch. Overigens een bijzondere locatie, de gewelven van de basiliek. In de pauze stond de band zelf doodgemoedereerd een pilsje te drinken aan de bar en trok mijn zus de stoute schoenen om een verzoeknummer aan te vragen, Bleke Lena. Een verzoek wat werd gehonoreerd door Raymond en aangekondigd werd als “op verzoek van een jongedame”. Een jaar later leerde ik in militaire dienst een Hollandse neef van Raymond kennen, Dennis, een echt Amsterdams lefgozertje. Zodoende kwam ik te weten dat van het Groenewoud net zo goed Nederlander had kunnen zijn. De vader van Raymond, Joseph (Nico Gomez), net als mijn vader geboren in 1925, zou eigenlijk ook als militair uitgezonden worden naar Indonesië, maar vluchtte naar België. Nederland speelde toch wel een rol in de carrière van Raymond, zo werd zijn tweede album Ik Doe Niet Mee geproduceerd door Hans van Hemert en uitgebracht op Philips. Ook speelde er geregeld Nederlandse muzikanten mee op zijn albums, zoals Bertus Borgers, Eric Vloeimans, Fay Lovsky en Mathilde Santing. Intussen zijn we vierenhalf decennium, een groot aantal hits en albums verder.  30 januari jongstleden kreeg hij terecht op de elfde editie van de MIA’s de Lifetime Achievement Award uitgereikt voor zijn bijdrages aan de Vlaamse muziek. Als liefhebber van zingen in je moerstaal ben ik van het Groenewoud uiteraard al die jaren blijven volgen. Archivaris is niet de eerste compilatie van zijn werk, wel de eerste, die door hemzelf is samengesteld. Daarvoor dook hij diep zijn eigen archieven in en dat leverde maar liefst vier cd’s op, die redelijk chronologisch geordend zijn. De prijs van Archivaris is erg schappelijk, 23 euro. Helaas ontbreekt Bleke Lena, de reden waarom ik dit jammer vind laat zich gemakkelijk raden.
Theo Volk
Releasedatum: 30 maart 2018 Warner