Sam & Julia : Something Somewhere

 


De debuutep So Far, So Good van Amsterdammers Sam van Ommen en Julia Schellekens kreeg in 2019 zelfs aandacht van het helaas ter ziele tv-programma Vrije Geluiden. Hun labelbaas Tim Knol van I Love My Label sprak toen terecht lovende woorden over hen. Knol is trouwens een muziekliefhebber in hart en nieren, die net zo bevlogen over andere muziekgenres praat. Ooit brak hij DWDD een lans voor de niet zo bekende soulzanger William Bell. Uiteraard verschijnt hun debuutalbum Something Somewhere op diens label, echter in samenwerking met het sympathieke Excelsior Recordings. De liedjes werden in één zomer geschreven op hun snikhete Amsterdamse zolderkamer. Het vastleggen in de studio vergde echter veel meer tijd. Julia hierover: “Eigenlijk heeft het maken van deze plaat ervoor gezorgd dat we allebei in therapie gingen. Juist bij de liedjes die zo persoonlijk en verstild zijn, vond ik het confronterend om ze in te zingen. De klank van mijn eigen stem vond ik ineens niet meer mooi en ik ging elke noot overdenken. Uiteindelijk vonden we samen een manier om het goede gevoel terug te krijgen en ben ik nu enorm blij met hoe alles erop staat. Ik heb geleerd dat het soms nodig is om op je bek te gaan en dan weer met nieuwe inzichten op te staan.”. Sam vult hierop aan : “We merkten dat we allebei meer dan ooit kampten met stress, angsten en andere mentale barrières, zoals veel millennials en zoomers. De generatie van het vergelijken en torenhoge verwachtingen. Als jonge twintigers zijn we op zoek naar ons plekje in deze wereld. En de struggle van die zoektocht hoor je terug in de muziek.”. Het album werd opgenomen in de befaamde Wisseloord Studio’s. Het eindresultaat mag er meer dan wezen, het lost de belofte van de EP meer dan in. De luisteraar wordt niet alleen getrakteerd op prachtige samenzang, maar op regelmatig inventief en spannend gitaarspel en soms op een dromerige Wurlitzer. Opener Easy triggert de luisteraar meteen. De persoonlijke teksten zijn tragikomisch. Zo gaat Crying at the Zoo over Sam’s paniekaanval in de dierentuin van Praag. Een groot aantal van de liedjes gaan over hun talloze oersaaie dates. Op Something Somewhere worden ze begeleid door hun band, wat het resultaat zeker ten goede is gekomen. Normaal gesproken benader ik alle nieuwe muziek wat uit onze hoofdstad komt, met de nodige reserve. Maar voor Sam & Julia en hun debuut Something Somewhere maak ik absoluut een uitzondering, prachtplaat.

Theo Volk                                                            

Releasedatum : 21 mei 2021 I Love My Label/Excelsior

Website : https://www.samandjuliamusic.com/