Het gebeurt me nog maar weinig, dat ik bij een eerste luisterbeurt compleet van mijn sokken wordt geblazen. Gisteren was dat het geval bij het debuutalbum van Beverly Copeland. Toen nog door het leven gaand als vrouw, sinds 2002 als trans man en onder de naam van Beverly Glenn-Copeland.
De muziek kreeg de in Philadelphia geboren Copeland in zijn jeugd met de paplepel ingegoten. Thuis speelde zijn vader vaak Bach, Chopin en Mozart op de piano en zong zijn moeder soms spirituals. Hij verhuisde in 1961 van zijn geboortestad Philadelphia naar Montréal om klassieke muziek te studeren aan de McGill University (met de nadruk op Lieder, klassieke kunstliederen uit Duitsland en Frankrijk). Tegenwoordig woont hij in New Brunswick.
Helaas sloeg zijn muziek uit zijn begintijd om onbegrijpelijke redenen niet aan. Hij verdiende sindsdien zijn geld vooral met het componeren van musicals, opera en kindermuziek voor het Canadese Sesamstraat. Ook was hij jarenlang als ‘Beverly’ een vaste gast in een kinderprogramma.
De laatste jaren echter verkreeg Copeland terecht toch de nodige populariteit doordat de albums uit de begintijd opnieuw werden uitgegeven. Veel is over het debuutalbum Beverly Copeland niet te vinden online. Het album werd op 24 en 25 maart 1970 opgenomen in Montreál in de CBC Studios en geproduceerd door Ramona Randall en uitgebracht in een oplage van slechts 250 stuks. Nu dus een waar collectors item.
Copeland schreef alle muziek en teksten zelf, op vier teksten na (1 van C. Bronstein en 3 van J. Weiss). De klassiek geschoolde stem en van Copeland en het grote bereik ervan maakt meteen grote indruk. De muziek zweeft vooral ergens folk en jazz in. Muziek waarin je invloeden terughoort van tijdgenoten Terry Callier, Tim Buckley en Nick Drake.
Copeland wordt zonder uitzondering omringd door uitstekende muzikanten, die de composities fraai inkleuren. Akoestische gitaar, percussie en vooral de trompet en mondharmonicabijdrages spreken tot de verbeelding. Hij zou me niet verbazen, mocht de mondharmonica hier bespeeld zijn door Toots Thielemans.
Door de heruitgaven de laatste jaren werd de muziek van Copeland ook ontdekt door hedendaagse artiesten als Bon Iver en Julia Holter. Beiden werkten vorig jaar mee aan Keyboard Fantasies Reimagined. Ook in Nederland ontstond belangstelling. Op 26 augustus 2020 trad Copeland op op Le Guess Who? en verscheen van het optreden het live-album Live At Le Guess Who? 2018.
Gelukkig is de belangstelling intussen nog steeds niet verminderd, op 29 juli zal Copeland te zien zijn op het festival All Together Now in Ierland tussen grote namen als Nick Cave en Sinéad O’Connor. Hopelijk groeit het debuutalbum Beverly Copeland alsnog uit tot een klassieker. Het zou niet meer dan terecht zijn.
Theo Volk
Releasejaar : 1970 CBC Radio Canada
Website : https://beverlyglenncopeland.com/