Dat Love It weer een muzikaal avontuurlijk album zou worden, kon je op je klompen aanvoelen. Op de drie voorgangers Bellse Parese, Make-Up en De Big One was namelijk aan gevarieerdheid geen gebrek. Laatstgenoemde album noemde ik vier jaar terug “een avontuurlijke muzikale reis met literaire bespiegelingen over de slechte en vreemde kanten van de mensheid”.
Deze keer vond Flip vooral inspiratie in het werk van de Vlaamse psychiater Dirk de Wachter. Ik denk vooral in diens tweede boek “Liefde. Een onmogelijk verlangen?”. Hierin schrijft De Wachter over de liefde in de westerse maatschappij, die in zijn ogen, een onderdeel van de consumptiemaatschappij geworden is. Hij vergelijkt de tegenwoordige tijd met een speedboot: "alles moet sneller, mooier, flitsender! Wie niet mee kan komen valt overboord, en komt terecht in 'de sloepboten van de psychiatrie’".
Die vergelijking leverde de titelsong Love It op. Op treffende wijze schets Flip hier onze huidige oppervlakkige consumptiemaatschappij :
“We dansen tot de bodem
Van de cocktails en de stroh rum
Op het dek van de boot die “Love It” heet
We zijn jong, slim en fantastisch
En de jacuzzi wacht niet
Op de sukkelaar die niet ten volle leeft
Ik zie het je verwacht me
Een reusachtig orgasme
Ik heb de love it pil zoals je weet”
“We dansen tot de bodem
Van de cocktails en de stroh rum
Op het dek van de boot die “Love It” heet
De golven zijn gestoord
Er vallen mensen overboord
En er is niemand die nog iets van boten weet
En de die golven groeien hoger
Er schieten vlammen uit de motor
Er is niemand die nog iets van boten weet”
Zoals al gezegd vliegt het muzikaal weer alle kanten op. Een belangrijke rol is weggelegd voor violiste Vera van der Bie (viool, altviool, zang en zingende zaag). Ze schreef mee aan Brood en Spelen en Onzichtbare Hand en was verantwoordelijk voor bijna alle fraaie strijkarrangementen. Het laatstgenoemde nummer is een prachtig duet tussen Flip en Vera, waarin de beruchte zedendelinquent Jeffrey Epstein en belastingontduiker en voormalige Britse premier Tony Blair de revue passeren.
Een nog fraaier duet vind ik overigens het met klassiek aandoend vioolspel Blijf je Hier Bij Mij. Dat de invloed van Tom Waits nooit ver weg is bewijst slotakkoord Drink Op. Het lied is opgedragen aan wijlen Chris van der Meulen. Het intermezzo wordt gevormd door het instrumentale Lorazepam (een medicijn met krachtige angstwerende eigenschappen).
In Brood en Spelen lijkt het of de legendarische Django Reinhardt even meespeelt. Het rustig voort meanderende Volmaakte Ramp associeerde ik meteen met de klassieker Glory Box van Portishead, een van favoriete songs van een van mijn favoriete albums, Dummy.
Het artwork is weer van de gerenommeerde kunstenaar Daniël van Nes, die onder andere samenwerkte met Amanda Palmer van The Dresden Dolls. Love It werd mede mogelijk gemaakt door “Stichting droom en daad”, “Fonds Podiumkunsten” en “Stichting de Noormannen”.
Flip bewijst andermaal een intrigerende kijk te hebben op de menselijke psyche. Zowel op muzikaal als tekstueel gebied valt er weer volop te genieten op Love It.
Theo Volk
Releasedatum : 18 juni 2022 Eigen beheer
Website : https://www.flipnoorman.nl/
Flip Noorman live :
15-06 NIJMEGEN : Concertgebouw
17-06 OOSTERHOUT : De Bussel
18-06 ROTTERDAM : Kantine Walhalla (première)
30-07 NIEUWE-TONGE : Battenoord 13 (duo show met Vera van der Bie)
06-08 ZEIST : Slottuintheater (duo show met Vera van der Bie)
10-09 GORINCHEM : Het zevende huis (duo show met Vera van der Bie)
21-09 NAALDWIJK : WestlandTheater De Naald
24-09 ZOETERMEER : Stadstheater
01-10 BRIELLE : BREStheater
29-10 DEN HAAG : Theater PePijn
03-11 IJSSELSTEIN : Fulcotheater
23-11 BEUSICHEM : Heerenlogement
24-11 AMSTERDAM : De Meervaart