Interview met Chloë Nols van Leonore






Per toeval kwam ik, dank zij Hannelore Bedert, in contact met de muziek van Chloë Nols en haar band Leonore. Een band die nog maar anderhalf jaar bestaat. Aan de vooravond van het opnemen van hun debuutalbum sprak ik hierover met Chloë.


Waarom heet de band Leonore?
> Leonore betekent "vreemd", "licht" en "vuur". Dat zijn dingen die me bezighouden: waar kom ik vandaan? Wat brandt er in mij? Kan en wil ik dat delen met anderen? Ik ontdekte nogal laat in mijn leven (rond mijn 24ste), dat ik dat inderdaad wil delen en dat mensen ook vragen dat ik het deel. Ik ben heel dankbaar dat ik een beetje kan zingen en dat mensen daar om een of andere reden graag naar luisteren :)
De naam verwijst ook een beetje naar "Lenore" (zonder o) van Edgar Allan Poe, die dan weer heel donkere dingen schrijft. Ik speel daar wel graag mee, met contrasten, en zeker het contrast tussen donker en licht, tussen goed en slecht.
De groep bestaat nog niet zolang, anderhalf jaar slechts. Kun je iets over de andere bandleden vertellen?
> We hebben elkaar op een heel snelle en heel naturelle manier leren kennen. De vier anderen (drummer Joren, bassist Quinten, toetsenist Michaël en celliste Jasmijn) zijn al langer met elkaar bevriend en spelen in andere fijne bands. Ze zijn supergetalenteerd, ik ben heel trots op hen en ben heel blij dat ze mee aan mijn songs werken.
Schrijven zij ook mee aan de nummers?
> Ik schrijf de liedjes op gitaar of piano, met tekst en zang erbij. Mijn band werkt de arrangementen uit. Joren en Michaël studeren productie, dat is heel inspirerend om naar een originele sound te zoeken. We werken momenteel aan onze eerste plaat, samen met Hannelore Bedert, Thomas Vanelslander (Gorki, Arno) en Filip Tanghe (Balthazar). Dat zijn superlieve en supergetalenteerde mensen, ik sta er echt van te kijken hoe de liedjes die ik in m'n eentje schrijf, zo groeien in andermans hoofd, hart en handen.
Het is snel gegaan na de air play van de single "The Island", jullie hebben een belangrijke prijs gewonnen?
> We wonnen onlangs 'Talent van het Jaar' van de gerenommeerde culuurwebsite CuttingEdge. Heel fijn, uiteraard, vooral omdat ons debuut nog niet uit is en er momenteel maar twee demo's online staan. Het opent zeker deuren, ik ben er heel blij mee.
Dat leverden de nodige gigs op. In welke gerenommeerde zalen hebben jullie al opgetreden?
> Goh, de écht mooie zalen: Ancienne Belgique en Botanique in Brussel, Trix in Antwerpen, Mezz in Breda. Maar onlangs speelden we een superfijn concert in een klein café, dus eigenlijk maakt de plaats waar we spelen op zich niet zoveel uit. Echt waar :)
Waar hoop je in de toekomst ooit nog eens te spelen en waarom?
> Ik wil op tournee in Europa, of kom, wie weet zelfs daarbuiten. Reizen en muziek maken, heerlijk. Ik moet dat gewoon gedaan hebben voor mezelf en voor mijn kleinkinderen.
De productie van het nieuwe album wordt niet door de minsten gedaan, Hannelore Bedert en Thomas Vanelslander. En verder zal ook Filip Tanghe nog meewerken. Was het moeilijk om hen te strikken en wat hoop je dat hun inbreng zal zijn?
> Hannelore had mijn muziek ergens opgepikt en vroeg me of we konden samenwerken voor mijn album. Ze haalde er dan Thomas en Filip erbij (en achter de schermen ook andere mensen). Ik voel me goed omringd nu, heel fijn. Ik hoop in de eerste plaats een mooi album te maken, dat met de hulp van ervaren mensen gebalanceerd klinkt, zowel qua inhoud als qua sound. Ik leer ontzettend veel bij de laatste maanden, superboeiend allemaal.
Je vertelde me dat de muziek op het album anders gaat klinken dan de liedjes die op de Soundcloud staan. Wat mag de luisteraar van jullie debuutalbum verwachten?
> Het zal een pak eigenzinniger klinken. Een mix van akoestische songs met hier en daar wat elektronica. Veel samenzang ook, want mijn bandleden kunnen goed zingen. Qua sound doen we echt ons ding en luisteren we bewust niet te veel naar andere bands. Ik leef sowieso wat in mijn eigen wereldje, ook in het dagelijks leven. Dat heeft soms nadelen, maar heeft in deze context ook zijn voordelen, want ik doe écht alleen maar wat ik zelf leuk vind :)
Wanneer zal het debuut voor jou geslaagd zijn?
> Wanneer ik tamelijk ontspannen naar mezelf kan luisteren. En denken "Ok, een foutje hier en daar, maar de emotie zit goed, er wordt een verhaal verteld".
Heb je al nagedacht over een titel?
> Ja, die heb ik al en die is nog staatsgeheim :) Een tip misschien: het past zeer goed bij de naam en betekenis van Leonore.
In deze tijden is het moeilijk om het hoofd boven water te houden in de muziek. Heb je nog een gewone baan, waar je opleiding filosofie van pas komt?
> Ik werk op een uitgeverij en maak tal van academische en wetenschappelijke boeken. Ook boeken over filosofie, zeer boeiend allemaal. Soms ben ik wel moe. Overdag werken en 's nachts muziek maken, maar ach, ik geniet er ook volop van.
Heb je nog wat aan die studie in je muziek?
> Ja, zeker. Ik ben al vragend geboren. Mijn eerste woordje was blijkbaar "Pajop" ("Pas op") en mijn eerste zin was "Maar waarom dan?". Dat zoekende zit in mijn teksten. En het feit dat ik dikwijls niet vind wat ik zoek, zit in de emotie van mijn stem. Nu heb ik sinds een paar maanden gelukkig wel een deel van mezelf teruggevonden, sinds heel lange tijd, misschien wel jaren. Ik ben erg veranderd op een jaar tijd. Véél rustiger, opener en blijer geworden. Ik ben veel minder angstig dan vroeger. Wel nog verlegen, maar een lieve vriend van me zegt altijd dat dat ok is :)
Waar schrijf je over en zijn die teksten autobiografisch?
> Alles wat ik schrijf is autobiografisch. De songs gaan meestal over een of andere vorm van liefde: begin, midden, einde van een liefde. Lief, dramatisch of platonisch. Romantisch, vriendschappelijk of eigenliefde (of eigenhaat).
Ondanks dat jullie al een aardige bekendheid hebben, is het opnemen van een cd een dure aangelegenheid. Jullie zijn daarom een crowdfunding begonnen. Kun je er iets meer over vertellen en waar kunnen geïnteresseerden meer lezen over het project?
> Haha, zo bekend zijn we niet, hoor :) Maar een cd opnemen is inderdaad duur en aangezien je als muzikant meer dan vroeger zelf moet investeren, wil ik graag extra steun vragen. Fans die me steunen, krijgen trouwens iets in ruil: je kan bv. de cd zelf krijgen of je kan ons uitnodigen voor een concert in je huiskamer. Ik begin er aan op 7 april, je kan het in de gaten houden op onze website (www.leonoreband.com) en onze Facebookpagina (www.facebook.com/leonoremusicbe).
Tot slot. Ik weet toevallig al dat je van Nick Drake houdt, maar waar luister je zelf verder nog graag naar?
> Ik laat me leiden door vrienden en kennissen. Zo heb ik Nick Drake ontdekt via mijn bassist. Ik luister bij een nieuwe ontdekking ook altijd voor een maand of langer aan één stuk door naar dezelfde artiest. Ik ontdekte via een vriend Christine & The Queens (intussen ook bij ons op alle radiozenders). Ik vond het een goed idee om ook eens wat Frans in mijn Engelse teksten binnen te smokkelen (ik woon tenslotte in Brussel) en zo ontstond mijn nieuwe liedje "Brussels" (Engelse strofes en Franse refreinen).