Bart de Win is een bezige bij. Hij geeft vier dagen les op
drie verschillende scholen, twee ervan zijn de conservatoria in Utrecht en
Rotterdam. Hele dagen werken met muziekfanaten geeft hem veel voldoening,
zoveel dat hij toch nog genoeg energie overheeft om zijn eigen muzikale
carrière vol te houden. Bart loopt al
een tijdje mee in het muziekwereldje, hij was vijftien jaar lang een van De
Vaste Mannen, de fantastische begeleidingsband van Gerard van Maasakkers, waar
ook Harry Hendriks van deel uitmaakte. Daarnaast speelt en speelde hij op podia
en in studio’s met muzikanten van diverse pluimages. Met zijn charmante
echtgenote Arianne Knegt vormt hij de vaste kern van Tip Jar. Een van zijn
laatste wapenfeiten is Bart’s medewerking aan het schitterende album Great
Northern van Terry Klein. Vooral Bart’s bijdragen op accordeon zijn
wonderschoon. Gelukkig haalde hij dit instrument ook op Gemstone Road te voorschijn. Zowel in het vrolijke Like a Child en in A Song for Mary, een nummer met een speciale ontstaansgeschiedenis.
Een tijd geleden speelden Bart en Arianne in de Cultuurboerderij van Gerard en
Berdie Pasmans in Westelbeers. Na afloop liep Arianne op hun antiekzolder een
houten reliëf van een zwarte madonna met kind tegen het lijf. Arianne was op
slag verliefd, maar het was helaas niet te koop. Wel wilden Gerard en Berdie er
afstand van doen, als Bart een lied voor hen zou schrijven. Onlangs vond A Song for Mary zijn première in
Westelbeers voor een ontroerd echtpaar Pasmans.
De vergelijking die de
recensent van Rootstime maakt met Emmylou Harris en Gram Parsons begrijp ik
volkomen, als ik naar de samenzang in opener Loving is Hard to Do luister. Overigens herken ik in dit nummer
zonder de credits te raadplegen het vioolspel van Joost van Es. Net zo
herkenbaar zijn de drie vrolijke nummers,
die Bart en Arianne samen schreven. De overige nummers zijn van de hand van Bart. Arianne en Bart worden omringd door uitstekende musici,
meerdere afkomstig uit de stal van goede
vriend en medeproducer Walt Wilkins. Maar ook door Nederlandse muzikanten als
BJ Baartmans, Joost van Es en Harry Hendriks, die hun sporen al ruimschoots verdienden
in de muziek. Het catchy Short Nights
is een van mijn favorieten, mede door het relaxte, beknopte gitaarspel van
Corby Craig Schaub. Een andere glansrol is weggelegd is voor klarinettist Gilad
Atzmon in Good Love, wiens partij
overigens in Londen werd opgenomen. Het grootste deel van de opnames vonden plaats in
Austin, Texas. Vermeldenswaard is zeker ook afsluiter So Long, een integer eerbetoon aan Bart’s overleden ouders. Zelf
noemen ze hun liedjes, songs about love and life, een omschrijving die de
lading dekt. Wat ook nog vermeld dient te worden is het uiterst verzorgde
artwork. Het design is van Leon Lenders en de foto’s van Will Crooymans. Het
album is reeds bij henzelf te koop, maar vanaf 1 september onder anderen via
Amazon. De cd releaseshow vindt plaats op 15 september in De Rozenknop in
Eindhoven. De tijd dat alleen in Amerika prima Americana werd gemaakt, ligt
allang achter ons, daar is Gemstone Road wederom een overtuigend bewijs van.
Releasedatum: 1 september 2017 Shine a Light Records
Website: http://tipjar.nl/