Doug Paisley - Starter Home


“Die stem van hem, verfijnd en rustgevend, de mooiste stem van zijn generatie misschien wel. Zo'n jaar geleden had ik rijlessen, en ik stond iedere week stijf van de spanning. Op een gegeven moment ben ik standaard een kwartier van te voren Radio Girl gaan draaien, en ik stapte rustig die auto in. Ik kan me geen ander nummer voorstellen, dat  hetzelfde effect bij me zou kunnen hebben.” Aldus iemand op een populair muziekforum over wat voor uitwerking de muziek van de Canadese singer-songwriter Doug Paisley op iemand kan hebben. Radio Girl stond op het fraaie, vorige album Strong Feelings uit 2014. Met Chuck Erlichman speelde hij in het verleden een decennium lang graag blue grass en old-time country muziek onder de naam Russian Literature. Op zijn soloalbums hoor je nog steeds subtiele country invloeden. Zijn vierde album Starter Home opent erg sterk met de fraaie titelsong, waarin ook de mooie pedal steel van Michael Eckert te horen is. Het is trouwens een ook in Nederland bekend fenomeen, wat hij in het liedje bezingt. Het is een album geworden, wat langzaam maar heel zeker onder de huid kruipt. De inkleuring van de songs is nergens opdringerig, veelal erg subtiel. Hij beschikt dan ook over uitstekende begeleiders, waaronder bekende namen als de uitstekende zangeres Jennifer Castle, die op de laatste drie liedjes de achtergrondzang verzorgt. Nog bekender is Afie Jurvanen, die al jaren furore maakt onder de naam Bahamas. Hij speelt op een drietal nummers elektrisch gitaar. Liefhebbers van zijn muziek kunnen gerust zijn, het is andermaal een fraaie aanvulling van zijn oeuvre.          
Theo Volk
Releasedatum: 2 november 2018 No Quarter Records / De Konkurrent