Woonachtig in Montreal, maar oorspronkelijk is Michael
Jerome Browne afkomstig uit South Bend, Indiana. Hij behoort tot de meest
ervaren rootsartiesten van Canada. Zijn prijzenkast is rijkelijk gevuld,
waaronder drie keer winnaar van de Canadian Folk Music Award. Naast een
solocarrière maakt hij ook deel uit van Eric Bibb & North Country Far. Eric
Bibb is te horen op zijn nieuwe album That’s
Where It’s At!. Het bevat een mix van songs met soul-, blues- en
folkinvloeden. Bovendien combineert Browne eigen werk met goedgekozen
interpretaties van andermans werk. Zo is
Skeletons een minder bekend liedje van
Stevie Wonder, een statement uit de jaren tachtig over politiek gespuis. In de
versie van Browne is het meer funky dan het origineel, wat er bij verbleekt.
Het swingt net zo als Wonder’s Superstition.
Ook vertolkt hij samen met Harrison Kennedy op sublieme wijze traditional Pharao van Sidney Carter. Ooit opgenomen
door Alan Lomax en eventueel terug te vinden op Southern Journey, Voices From the American South. Hij waagt zich daarnaast
op geslaagde wijze aan Newman’s Lousiana 1927, Sam Cooke’s Somebody Have Mercy en Blind Willie Johnson’s Everybody Ought to Treat a Stranger Right. Naast buitengewoon goede
gitarist beschikt Browne over een prettige, soulvolle stem. Voor de gitaristen
onder ons, in het begeleidende boekje is de guitar nerd’s corner terug te vinden. Het bevat informatie over de
gebruikte gitaren en de gitaarstemmingen. Eigenlijk had ik deze recensie kunnen
volstaan met de zin van Eric Bibb op de achterzijde van het album : “Superbly played, sung
& recorded, this bluesy, groovy disc of stripped-back acoustic soul has all
the makings of a classic.”.