Dig Deeper : Easy Were the Days (Before I Met You)

 


De opvolger van het in Nederland zeer goed ontvangen In Central European Time liet een tijdje op zich wachten. Voor hun vierde album Easy Were the Days (Before I Met You) nam de meest coole hippie indierockband van Noorwegen vijf jaar de tijd.

“We hebben veel geluisterd naar opnames van de eerste schetsmatige ideeën voor het nieuwe werk die we in onze oefenruimte hebben gemaakt. Ik denk dat daarmee de melodieën hebben kunnen rijpen en het heeft ons de vrijheid gegeven verschillende dingen te proberen, net zo lang totdat we voor ieder nummer de juiste vorm hadden gevonden.”, aldus bandleider Einar Kaupang.

Dat Kaupang beïnvloed is door rootsy Amerikaanse genres is niet zo vreemd, de helft van zijn familie woont in de Verenigde Staten. Net als op voorgaande albums duikt regelmatig een fictief koppel uit Oslo op in zijn teksten.

Kaupang hierover : “Op een gegeven moment begon ik de levens te schetsen van een fictief stel dat in Oslo woonde en min of meer dezelfde dingen deed als ik. Dus werken, drinken, dineren, naar shows gaan, naar muziek luisteren enz. Normale dingen weet je wel. Ik heb ze geen namen gegeven, maar dit stel uit Oslo probeert al zo'n twintig jaar hun relatie steeds weer op te lappen. Drinken eist vooral zijn tol van de man, en op een gegeven moment rent zij weg naar Amsterdam om er even helemaal tussenuit te zijn (Easy Times).

Twijfel, spijt en innerlijke onrust zijn lasten waar beide personages duidelijk moeite mee hebben. De teksten zijn geschreven vanuit zowel zijn als haar perspectief. In Cool Wind bijvoorbeeld  ontmoeten we de man die de stad verlaat om in het bos te wandelen en high te worden met een vriend. Dit is een van de weinige pluspunten van het album. Een van mijn favorieten. Ik denk dat het titelnummer Easy Were The Days (Before I Met You) het album op veel manieren samenvat. Het nummer is geschreven vanuit haar perspectief en speelt zich af in een restaurant of een soort taverne. Ze laat zowel haar telefoon als hem achter.

Elk nummer heeft geen uitleg nodig, maar er zijn mogelijkheden voor de luisteraar om naast het luisteren naar de muziek een kijkje te nemen in het leven van deze twee mensen. De liedjes kunnen gelezen worden als ontbrekende pagina's uit een boek dat niet bestaat. Ik denk dat ik de rest aan de luisteraar overlaat.”.

Dig Deeper is een meester in lang uitgesponnen melodieuze songs, waarin zowel Neil Young (& Crazy Horse) als moderne muzikanten zoals Kurt Vile doorklinken.

Theo Volk

Releasedatum : 6 mei 2022 Vinter Records

Website : https://digdeeper.bandcamp.com