In de toelichting op de hoes schrijft Noorman het volgende :
“In een tijd waarin geluk de standaard is, elke donkere emotie door een
glimlach wordt bedekt en zware thema’s door een postmodern relativisme als
sfeerverziekers worden weggehoond rolt hier vanuit de schaduw een curieuze
karavaan uw speakers uit. Gebaseerd op de 19e eeuwse Sideshow, die
met het Ringlin Brothers Circus meereisde zijn hier: De freaks met hun spiegels
die licht werpen op de vreemde, de belachelijke maar ook de wanstaltige kanten
van de mens die hij maar liever negeert.”. Zie hier de interessante
ingrediënten voor zijn nieuwe, intussen derde album De Big One. Zijn eerste twee albums Bellse Parese en Make-Up,
verschenen op het helaas ter ziele gegane label Bastaard Platen, waren reeds
nauwelijks in een hokje plaatsen en kregen uiterst lovende kritieken. Zo
schreef De Volkskrant in 2014 : “De muziek van Flip Noorman klinkt als de humor
van Zappa, de poëzie van Nick Cave en rauw als Tom Waits.”. De invloed van Tom
Waits loopt als een rode draad door zijn werk en ook nu weer hoor je regelmatig
het onheilspellende, wat de muziek van Waits geregeld kenmerkt. Zelf moest ik
ook denken aan het debuutalbum van Lewis Furey. Dat album kenmerkt zich ook
door de gekte, zoals die opduikt op De
Big One, maar ook door het tappen uit verschillende genres en dat vervatten
in spitsvondig gearrangeerde songs met vaak verrassende overgangen.
Nieuw is
dat Noorman deze keer ook gebruik maakt van elektronica. Er zijn enkele
vermakelijke persiflages te vinden op de vermaledijde auto-tune. Naast de
ingenieuze liedjes ook een paar fraaie, ingetogen nummers als Nu Is het Hier. Dat Flip een
taalkunstenaar is staat buiten kijf. Indrukwekkend is hoe indringend hij
afsluiter Preek (wat volgens mij
beter Donderpreek had kunnen heten) declameert. Als jochie wilde ik vroeger nog
weleens indommelen tijdens de preek, dat zou bij hem niet gebeurd zijn,
waarschijnlijk had ik dan weggekropen onder de kerkbank. Er zal in een oplage
van slechts honderd stuks naast de gewone cd ook een versie met boek
verschijnen met schitterend artwork van Daniël van Nes, een gerenommeerd
kunstenaar, die in een groot aantal disciplines actief is. Hij werkte onder
anderen samen met Amanda Palmer van The Dresden Dolls en exposeert over de hele
wereld. Op dit moment loopt er een expositie in Berlijn. Ook staan er op de
speciale editie een drietal bonusnummers (waaronder Knoop in de Maag van de Faun) en nog twee literaire bijdrages. Was
Flip op voorgaande albums al nauwelijks in een hokje te plaatsen, dan is dat nu
helemaal het geval. Het is een avontuurlijke muzikale reis met literaire
bespiegelingen over de slechte en vreemde kanten van de mensheid.
Theo Volk
Releasedatum: 26 september 2018 Independent
Website: http://www.flipnoorman.nl/