Rein's favoriete albums van 2023

 

Beginnend met “Bubbling Under” in afwisselende volgorde……


Eliza Carthy & Jon Boden Glad Christmas Comes

Ben de la Cour         Sweet Anhedonia

Jolie Holland         Haunted Mountain

Will Johnson         No Ordinary Crown

Kelly Hunt         Ozark Symphony

Gregory Alan Isakov Appaloosa Bones

Mick Flannery                 Goodtime Charlie

Darrell Scott String Band Old Cane Back Rocker

Buddy & Julie Miller in The Throes

Zach Bryan         Zach Bryan

The Furrow Collective         We Know by the Moon

Eric Bibb                 Ridin’

Dallas Burrow         Blood Brothers

Dan Montgomery         Cast Iron Songs & Toch Ballads

Lori McKenna 1988

Israel Nash         Ozarker 

Rickie Lee Jones         Pieces of Treasure

Beth Bombara         It All Goes Up

Drew Holcomb         Strangers No More

Dean Owens         El Tiradito

Cowboy Junkies         Such Ferocious Beauty

Tim Grimm         The Little In-Between

Neil Young         Before + After

Chris Stapleton         Higher


Er zijn jaren geweest die meer eenvoudig waren om in te delen. Denk wel dat ik zoveel mogelijk trouw ben gebleven aan de muziek die mij het meest lief is; Roots georiënteerde albums. Uitzondering is wellicht het album van Anouk; een aangename verrassing, maar een album waarbij ze dicht bij haar hart is gebleven. Sommigen zullen het album van Drive-By Truckers niet thuis vinden horen in dit jaar, maar ik was dusdanig ingenomen met deze plaat dat ik geen aannemelijk bezwaar wist op te voeren niet te doen. Aaron Boyd hoort er vanzelfsprekend bij, en Dylan LeBlanc idem; mede vanwege zijn optreden in De Tolhuistuin. De dames heb ik er later tussen gemoffeld aangezien ze niet/amper onderdoen voor de heren. Mijn voorkeurslijst heeft ook slechts een neuslengte voorsprong op de volgende 25 stuks, en wanneer je de kerstplaat hoort van Eliza Carthy & Jon Boden dan begrijp je waarom. Jaime Wyatt had ik wel hoger willen plaatsen, maar er was domweg geen speling genoeg. Hetzelfde gold voor Jeffrey Martin’s album. Ondanks de goede wil, want die was er, viel hij net buiten de top tien. Over de maanden zal mijn voorkeur beslist nog verder gaan schuiven, en zal iemand als Vincent Neil Emerson ongetwijfeld verder naar boven kruipen. Onder het motto “oude liefde roest niet” wist Meg Hutchinson zich te verzekeren van een vierde plaats. Wanneer ik mij goed herinner opende Joni Mitchell vorig jaar mijn lijstje met een eerdere Archives editie. Dit keert sluit ze symbolisch af met Volume nummer drie. Een greep uit een periode in haar archief die mij het meest dierbaar is. Muziek uit de periode For the Roses. Met muziek van vijftig jaar oud sluit zij de cirkel vooralsnog. Ik doe links en rechts een greep in de muziek die verscheen in 2023, en deze opsomming is voor mij het meest representatief voor dit jaar. Benieuwd naar 2024. Tracht mijzelf dan nogmaals te beperken tot 50 stuks, waarvan er 25 net iets boven uit stijgen. 


Drive-By Truckers the Complete Dirty South

Aaron Boyd Coming Undone

Dylan LeBlanc Coyote

Meg Hutchinson All the Wonder All the Beauty

Charles Wesley Godwin Family Ties

Jerry Leger Donlands

Jaime Wyatt Feel Good

JD Graham Pound of Rust

Natalie Merchant Keep Your Courage

Jaimee Harris Boomerang Town


Jeffrey Martin Thank God We Left the Garden

Vincent Neil Emerson the Golden Crystal Kingdom

Jason Isbell Weathervanes

Otis Taylor Banjo

Jess Williamson Time Ain’t Accidental

Hayward Williams Might as Well turn it Up

Josh Gray Walk Alone

CS Nielsen Better Times

Sam Burton Dear Departed

Rob Jungklas Love Songs for the Dying of the Light


Iris DeMent Workin’ on a World

John Mellencamp Orpheus Descending

Anouk Deena & Jim

Joni Mitchell Archives Vol. 3

Christian Kjellvander      Hold Your Love Still


Rein van den Berg