Chris Smither : All About the Bones

 


Eerlijk gezegd weet ik amper iets opmerkelijks te vertellen over Chris Smither, behalve dat hij de kunst om te musiceren allesbehalve verleerd is. Chris gaat noest door. Van zijn vroegste periode heb ik nog minder weet, echter wat ik welk weet is dat hij anno 2024 uitermate overtuigend voor de dag komt met zijn jongste worp All About the Bones. Ook nu weer beperkt Chris zich muzikaal gezien tot de barre essentie, waarbij vermeld dient te worden dat zijn aanwezigheid versterkt wordt door Betty Soo (vocals & accordeon), David Goodrich (gitaar), Zak Trojano (drums/percussie) & Chris Cheek (saxofoon). Gebruikelijk wijkt Chris Smither qua uitvoerende stijl amper af van de beproefde receptuur; gortdroge Blues, echter geïnspireerd uitgevoerd. Zijn gorgelende iet wat lome zang is vanzelfsprekend herkenbaar. Smither, je ziet het er niet aan af, wordt in november van dit jaar 80, en de productie van All About the Bones is vergelijkbaar niets anders dan eigentijds te noemen. Mijn spreekwoordelijke hoed neem ik af voor deze gigant waar het Folk en Blues betreft. Qua authenticiteit schiet hij geenszins te kort. Hij schreef zelf de songs op twee co-write’s na en twee covers. Ongeveer halverwege de plaat hoor je Calm before the Storm van Eliza Gilkyson en het album sluit verkwikkend af met een nummer van Tom Petty; Time to Move On.

Wanneer je zijn biografie leest, Chris heeft niet stil gezeten. Hij veel gereisd en her en der gewoond. Met de Blues raakte hij verwant in de jaren zestig, en zijn eerste album verscheen in 1970, snel gevolg door een tweede in 1971. Daarna brak, muzikaal gezien, een stille periode aan tot 1984 waarvan Chris zelf ooit heeft gezegd “I was basically drunk”. Daarna klom hij uit zijn dal en kreeg hij langzamerhand, niet alleen erkenning van medemusici, maar ontstond een publiek voor zijn albums. Mijn eerste kennismaking met zijn muziek kwam bij Happier Blue, via het toonaangevende Folk label Flying Fish. Ik ken niet al zijn albums, maar het lijkt alsof de man steeds meer gedreven raakt. Zijn vorige twee: Call Me Lucky & More from the Levee beschouw ik beide als puntgaaf, waarbij mijn voorlopige conclusie is dat All About the Bones daarop naadloos aansluit. Het gezegde schoenmaker blijf bij je leest past bij Chris Smither, waarbij hij steeds nauwkeuriger zijn kunstje aanscherpt op details.

Rein van den Berg

Releasedatum : 3 mei 2024 Signature Sounds Records

Website : https://smither.com/