Seasick Steve : A Trip a Stumble a Fall Down on Your Knees

 


Eerlijk gezegd was ik de sympathieke, altijd wat guitig kijkende Amerikaanse blues rocker Seasick Steve uit het oog verloren. Maar gelukkig kreeg ik van de promotor zijn uitstekende nieuwe schijf A Trip a Stumble a Fall Down on Your Knees toegestuurd.

Het eerste album wat ik destijds in 2008 van Steve hoorde had ook al zo’n lange titel, I Started Out with Nothing and I've Still Got Most of It Left. Steve had ik dat jaar gezien in de jaarlijkse oudejaarsavondshow van Jools Holland. Ruby Turner treedt daar ook al heel lang in op, geen wonder dat ze ook te horen was op I Started Out with Nothing and I've Still Got Most of It Left. Na You Can't Teach an Old Dog New Tricks, mijn favoriete album hem, verwaterde mijn aandacht voor hem.

Men name in het Verenigd Koninkrijk is hij tot op de dag van vandaag erg populair. Op alle grote podia stond hij daar, Glanstonbury, de Wembley Arena en The Royal Albert Hall. Als een van de eerste buitenlanders onderkende hij ook de geweldige muzikale kwaliteiten van de Nederlandse singer-songwriter Judy Blank, die hij een keer meenam op tournee langs grote zalen. Maar hij stond eigenlijk zo’n beetje op elk groot festival ter wereld.

Op zijn 73ste klinkt hij nog steeds zo energiek als de eerste keer dat ik hem hoorde. Het is een vooral relaxt album geworden, waar in de opener zelfs country invloeden te horen zijn, maar bijvoorbeeld ook heerlijk soulvolle vocalen en blazers tot aan funk. Toch maar in het vervolg hem weer beter in de gaten houden, want op A Trip a Stumble a Fall Down on Your Knees klinkt Steve uiterst energiek en geïnspireerd. Gelukkig zal hij de komende maanden geregeld te zien zijn in de Lage Landen.

Theo Volk

Releasedatum : 7 juni 2024 So/Universal

Website : https://seasicksteve.com/

 

Seasick Steve live:

02-07 WERCHTER : Werchter Park (Support Bruce Springsteen)

19-07 NIEUWPOORT : Beach Festival

21-07 OOST GELRE : Zwarte Cross

23-07 ALKMAAR : Victorie

25-07 UTRECHT : TivoliVredenburg

24-10 BRUSSEL : Ancienne Belgique

25-10 WEERT : Bosuil

04-11 DEN HAAG : Paard