Tim Easton : Find Your Way

 


Tim Easton staat erom bekend dat hij gebruikelijk prima albums aflevert. Hij pakte vooral mijn interesse tijdens het begin van zijn loopbaan, en hernieuwd sinds de basaal uitgevoerde Paco & The Melodic Polaroids ben ik weer één en al oor. Deze hardwerkende artiest maakte Find Your Way tussen twee tours door. Hij kreeg support van vakbroeder Leeroy Stagger bij het completeren van dit album. Wellicht gaf deze Canadees de impuls voor het extra Blues tintje wat ik meen te bespeuren. Bangin’ Drum (inside My Mind) is een onvervalst authentiek aandoende Bluesong. Evenals het daaropvolgende nummer, Arkansas Twisted Heart, welke hij schreef met de door mij bewonderde Jaimee Harris. Tim zijn Canadese band zorgen voor een heerlijke groove waarin de luisteraar belandt, en terwijl het nummer langzaam wegsterft opent zich in hetzelfde stramien een pas op de plaats nummer in de vorm van Dishwasher’s Blues. Uit zijn slof schieten is er ditmaal amper bij, Find Your Way zou je eerder als een zondagmorgen plaat kunnen bestempelen. En eerlijk gezegd kan ik daar prima mee uit de voeten. Niks mis met een ontspannen tempotje, terwijl bij Tim langzaam het licht uitgaat na By the End of the Night.

Tim geeft vooral zijn eigen intuïtie de ruimte. Het verklaart de openingssong, wat tevens de titel van dit album is; Find Your Way. Hij legt in dat nummer uit hoe hij (momenteel) in het leven staat. Het heeft een mooie opgeruimde, doch geïnspireerde en evenwichtige plaat opgeleverd. Een ervaren artiest waarbij het heilige vuur nog niet geluwd is. Ik hoorde van Sandra Zuidema dat levering van dit album niet mogelijk bleek op de beoogde verschijningsdatum. Ik hoop dat komende week dit euvel is weggestreken, want ook deze plaat van Mr Easton is wederom de moeite waard. Een zelfverzekerd muzikant, die terecht content mag zijn met dit strakke product. Tien songs die gezamenlijk een lengte bestrijken van ruwweg 35 minuten, maar over de gehele lengte boeit, en nergens afzwakt.

Rein van den Berg

Releasedatum : 17 mei 2024 Black Mesa Records

Website : https://www.timeaston.com/