Grace Pettis : Down to the Letter

 


Het nummer I Take Care of Me Now werd twee maanden voor het verschijnen van Down to the Letter vrijgegeven via YouTube. Een mooie song, waarbij je vooral de indruk krijgt dat Grace vooral zichzelf nog moed inspreekt, want de beelden van die clip overtuigen mij niet. Ze oogt kwetsbaar. Ze lijkt in die video amper hersteld van een huwelijk dat recent stuk liep. De breuk heeft haar zichtbaar geraakt. Ze zal ongetwijfeld stap voor stap haar zelfvertrouwen moeten herwinnen. En ze moet wel, zoals we dat allemaal moeten na tegenslag. Vrij vertaald betekend Down to the Letter dat je exact uitvoert zoals je gevraagd is. Geen verkeerde eigenschap lijkt me, terwijl ik tegelijkertijd zou willen zien dat je vooral luistert naar je interne kompas. Keuzes maken vanuit intuïtie, in plaats van te voldoen aan verplichtingen die zijn aangegaan of verwachtingen van anderen. Mogelijk dat Grace nu ook meer naar haar hart gaat luisteren. Keuzes op gevoel in tegenstelling tot een rationele afweging.

Toen ze haar carrière begon startte ze veelbelovend. Er lag zoveel potentieel. Ze heeft (ik kan niet anders zeggen) een schitterende stem en schrijft prima nummers, maar gaandeweg verbleekte de magie (voor mijn gevoel) omdat ik de indruk kreeg dat ze niet altijd de juiste keuzes maakte. Haar vorige album wist mij matig te boeien. Het album klonk als een artiest die voldeed aan de verwachtingen van haar platenmaatschappij. Wat dat betreft is Down to the Letter gevoelsmatig een flinke stap naar voren. Grace laat een album horen van iemand die beschadigd is, maar er sterker uitkwam. Een break-up album van iemand die zichzelf analyseert, en probeert te verklaren waar het mis ging. Ze zingt onveranderd sterk, en veelal ingehouden wat strookt met de thematiek van de nummers. Een gevoelige en ingetogen plaat is het resultaat geworden waardoor Grace Pettis in één klap terug is op het oorspronkelijke niveau. Een integere vrouw die dicht bij zichzelf is gebleven, en niet een sexy vamp of iets van dien aard nastreeft. Dit is de Grace Pettis die ik graag zie, en vooral wil horen. Jammer dat het zo moest lopen, maar dat hoort er helaas soms bij. Daarentegen vanwege deze uitmuntende plaat zie ik opnieuw een zangeres van allure, die bovendien overtuigt met prachtige songs. Nummers die zowel qua opbouw als uitvoeringen indruk maken. Luister op Bandcamp ter illustratie naar The Year of Losing Things. Wanneer Grace de juiste keuzes blijft maken gaan wij veel van haar horen. En wanneer blijkt dat ze opnieuw naar Nederland komt voor optredens, dat ze dan vooral pa Pierce meeneemt. Al was het maar voor mij.

Rein van den Berg

Releasedatum : 14 juni 2024 MPress Records

Website : https://www.gracepettis.com/