Peter Oren : Cloud Song

 


Wanneer je jong bent, ben je normaal gesproken idealistisch. Het is één van de redenen waarom ik Peter Oren, en zijn muziek, bewonder. Het is een iemand die nadenkt en verbanden legt. Vervolgens zette hij deze nieuwsgierigheid en bijbehorende vragen om in muziek. Zijn eerste twee platen wist ik enorm op waarde de schatten. Ontwapenend en oprecht. Zijn derde, The Greener Pasture, vroeg te veel van mijn inlevingsvermogen, zodat ik die niet kocht. Nu, vier jaar later, ben ik ingenomen dat hij niet de brui heeft gegeven aan zijn muzikale aspiraties, want plotsklap was daar ineens zijn digitale EPtje Cloud Song. Een teken van leven! Aanmerkelijk minder hoogdravend, en weliswaar slechts zes nummers, echter zijn kenmerkende zang en uitvoerende stijl was onveranderd intact. De droeve teneur van zijn muziek zal niet iedereen aanspreken, terwijl het juist die openheid en gevoeligheid is wat mij raakt. Ik gun hem alle succes, maar ik kan het hem helaas niet aanreiken. Wel vind ik dat doorzettingsvermogen beloond mag worden.

Amerika is het land van ongekende mogelijkheden, en helaas wordt creativiteit daar (over het algemeen gesproken) enkel op waarde geschat wanneer het (snel) geld oplevert. Risico’s worden gemeden, zodat vooral wordt verder geborduurd op erkende paden. Gemakkelijk praten uiteraard, aangezien iedere kleine en middelgrote ondernemer een dagelijks strijd moeten leveren voor brood op de plank. De marges zijn flinterdun, en wanneer je de warme beschermende vleugels mist die een platenmaatschappij je kan aanreiken is het bestaan van een muzikant moeizaam. Doorgaans vind ik een EP aan de magere kant, maar in geval van Peter Oren is dit vooral een indicatie dat zijn ambities nog niet lamgeslagen zijn. In augustus en september komt hij naar Noorwegen. Benieuwd of er meer inzit, zodat hij zich een uitstapje kan veroorloven naar Nederland voor paar ad hoc optredens, of i.d. Ik kan mij voorstellen dat één van de kleine gelegenheden die ons land rijk is, de uitdaging aandurft. Ik hoop het van harte. De zes nummers op Cloud Song laten onder meer horen wat je van Peter Oren kan verwachten.

Rein van den Berg

Releasedatum : 10 juni 2024 Independent

Website : https://www.peteroren.com/