Ida Mae : Thunder Above You


 

Aangezien ik best ingenomen was met hun twee albums ging ik nalopen of iets nieuws onder de zon was verschenen bij Ida Mae. Tot mijn verbazing bleek dat hun derde plaat in oktober vorig jaar was afgeleverd. Waarschijnlijk was weinig ruchtbaarheid gemaakt. De laatste berichten over Ida Mae stoppen rond oktober 2023. Fysieke objecten (platen & cd’s) waren en zijn uitsluitend verkrijgbaar via hun homepage, waarvan de cd zelfs al niet meer beschikbaar bleek. Verbazing alom, want binnen mij beleving liep het tweetal als een speer, en dan ineens was een periode van radiostilte te zijn ingelast. Wel lees ik dat de opnamen voor deze derde plaat amper een week in beslag namen. Dit was omdat Stephanie Jean zeven maanden zwanger was van hun eerste kindje. Dus ik veronderstel dat ze hun muzikale activiteiten tijdelijk op Hold hebben gezet vanwege hun recent verworden ouderschap. Tevens lees ik dat in aanloop tot Thunder Above You het echtpaar Turpin een intensief bestaan On The Road achter zich hebben liggen. Ik vermoed dat hun conclusie was om tijdelijk een wellicht broodnodige pauze in te lassen. Net als hun vorige platen was wederom Ethan Johns betrokken bij dit project. Geen verkeerde indicatie!

De vergelijking met The White Stripes die het duo met hun vorige formatie (Kill It Kid) had, is onder Ida Mae nog steeds van toepassing. De drive en dynamiek van het tweetal spat onverminderd van hun platen, inclusief Thunder Above You. Het tweetal vertrok rond 2019 naar Amerika en voegden Americana kruiden toe aan hun Rock. Ondanks die bescheiden koerswijziging is de noodzaak om uitstekende muziek te maken onveranderd. Zoals ik in eerdere reviews al had geconcludeerd dit echtpaar mogen en moeten we koesteren, en dat is met hun derde gezamenlijke project onverminderd intact gebleven. Er zullen ongetwijfeld argumenten zijn geweest om de UK te verruilen voor Amerika, maar volgens mij valt in Europa genoeg te bereiken voor Chris en Stephanie Jean Turpin. Heerlijke muziek die nu al doet uitkijken naar wat verder gaat komen. Ongeacht waar ze geografische gelokaliseerd zijn; mijn hart hebben ze veroverd.

Rein van den Berg

Releasedatum : 6 oktober 2023 Vow Dead Records

Website : https://idamaemusic.com/