Jane Willow - Onward Still



Op eenentwintigjarige leeftijd vertrok de Bredase singer-songwriter Janneke van Nijnanten naar Dublin om daar haar muzikale dromen waar te maken. Ze koos voor Ierland omdat je daar vrij gemakkelijk op straat, in de kroeg, restaurant of voor open mic kunt optreden. Als muzikale bagage had ze toen slechts enkele zang- en gitaarlessen en keek vervolgens op dat gebied het nodige af van Nick Drake en Leonard Cohen om haar eigen stijl te ontwikkelen. Net als ik is ze vooral een enorme fan van Nick Drake. Maar ook Glen Hansard behoort tot haar grote voorbeelden en het was dan ook voor haar een grote eer dat ze in augustus 2017 voor hem mocht openen. De laatste jaren gaat het uitstekend met haar carrière, want de Ierse radio pikte haar op. Vorig jaar startte ze een succesvolle crowdfunding voor haar debuut EP Onward Still. Onder de donateurs bevond zich onder andere de ook in Nederland erg populaire Ierse zanger Luka Bloom. Voor de opnames wist ze goede muzikanten te strikken, waaronder drummer Dave Hingerty (Kila, The Frames) en celliste Vyvienne Long (Damien Rice). Direct bij de eerste beluistering werd ik begeesterd door Jannekes prachtige, rustgevende en gevoelige stem. Op haar debuut staan vooral breekbare liedjes. Uitzondering hierop is het bijzonder aanstekelijke  Hannah, dat wanneer het op de radio gedraaid zou worden absoluut een grote hit zou kunnen worden. Het gaat trouwens over een meisje, op wie ze regelmatig oppaste. Ook wat afwijkend vind If I Did Love You, mijn grote favoriet op het album. Hierop etaleert ze op grootse wijze haar enorme zangtalenten. Muzikaal gezien associeerde ik het meteen met een Damien Rice liedje, omdat die ook regelmatig naar een grote climax toewerkt. Het liedje gaat niet zoals ik dacht over een muzikant, het podium wordt hier gebruikt als een metafoor, waarop de hoofdpersoon zijn emoties niet goed kan uiten. De boodschap van Onward Still is volgens Janneke:  “Het album gaat voor mij over onschuld, jeugd, kwetsbaarheid, kracht en openhartigheid. Er is in de afgelopen jaren, sinds ik naar Ierland ben verhuisd veel gebeurd, wat niet altijd goed en fijn was. Ik wilde met dit album laten zien dat je eerlijk en open kunt zijn; dat je dingen intens kunt voelen. En dat er altijd goede dingen op je pad komen, zolang je ook leert omgaan met de minder goede dingen.”. Afsluiter Comfort is voor mij een bijzonder aangename oorwurm, het duikt geregeld ongevraagd in mijn bovenkamer op. De zes liedjes wisten mij bijzonder snel te overtuigen. In november kwam ze Onward Still met haar band al voorstellen in de Bredase Mezz. Helaas heb ik die show gemist en hoop op een snelle herkansing en dat niet alleen, ik kijk nu al erg uit naar een opvolger van haar bijzonder geslaagde debuut.
Theo Volk  
Releasedatum: 22 november 2019 Eigen beheer