Reena Riot - Nix



Al in 2012 stond de talentvolle Gentse zangeres Naomi Sijmons in de finale van Humo’s Rock Rally, toch zou het zeven jaren duren voordat haar eerste volwaardige debuutalbum Nix zou verschijnen. Allereerst overleed in 2013 haar vader Fons, onder andere bekend als muzikant van The Scabs. Wat hij voor haar betekende en welke gevolgen zijn overlijden had vertelde ze onlangs in een interview met HUMO : “Ik deelde véél met hem. Vriendschap, maar ook muziek: dat was onze gedeelde passie. Het is met bijzonder veel vertraging bij me binnen gesijpeld dat hij er écht niet meer is. De eerste keer dat ik gecrasht ben, was meer dan een jaar na zijn dood.”.  In 2012 trok ze een manager en een producer aan, maar bleken achteraf niet de juiste keuzes vanwege andere muzikale ideeën. Het waren niet alleen deze mensen, die haar wilde beïnvloeden in haar keuzes. Zo ergerde ze zich bijvoorbeeld aan haar moeder, die haar iedere keer weer aansprak op de kleding die ze op het podium droeg. De hoes van Nix deed het nodige stof opwaaien in Vlaanderen, en dan voornamelijk door vrouwen, die zich vreemd genoeg niet stoorden aan de blote borsten, maar aan het okselhaar. De hoes is vooral een middelvinger naar haar voormalig management. De getekende ogen wijzen op de manier hoe andere haar graag zouden zien. Maar de hoes heeft ook een positieve betekenis,  de muziek is echt, van vlees en bloed. Naomi ontdekte ik overigens pas ruim een jaar geleden door het met Guido Belcanto gezongen duet Johnny Vergeet Me Niet. Heel toevallig ontdekte ik vorige week de prachtige single Good Old Waltz en werd meteen nieuwsgierig naar de rest van het album. Het zijn avontuurlijke en intense nummers met een meanderende spanningsboog geworden.
Theo Volk
Releasedatum: 25 januari 2019 Eigen beheer