Huiskamerconcert Joep Pelt zaterdag 9 maart 2019




Joep Pelt was voor aanvang eigenlijk een onbeschreven blad voor mij, het enige wat ik over hem wist dat hij in 2010 een radiodocumentaire gemaakt had over de lokale muziekcultuur in Zuid-Afrika. Het zou het idee worden voor “Soweto Soul”, wat een eerbetoon is aan de muziek uit de Zuid-Afrikaanse townships. Het werd een dynamische show met een ode aan muziekstijlen als Pennywhistle Jive, Hip-Hop, Mbaqanga , Gqom, en Kwaito. Overigens heeft Joep net een theatershow achter de rug, getiteld “Van Mali tot Mississippi”. Zondag 24 februari was de laatste show in het Rietveld Theater in Delft. Het huiskamerconcert werd een soort afspiegeling van die show. Voor de pauze speelde Joep voornamelijk vooroorlogse blues, aan elkaar gepraat met interessante verhalen, die me verraadde dat ik te maken had met een bevlogen muzikant. Een muzikant, die ook het nodige van de wereld gezien heeft en op die reizen de nodige interessante muzikanten ontmoette met wie hij ook vaak samenspeelde. Zoals bijvoorbeeld de legendarische bluesmuzikant R.L. Burnside en  de Curaçaose coryfee Oswin Chin Behilia. Na de pauze Joep speelde enkele eigen nummers en wat covers, waaronder Louisiana 1927 van Randy Newman. Bijzonder fraai was zijn uitvoering van Kathleen van Townes van Zandt wat gegoten was in een speciaal Afrikaans jasje. Tevens speelde Joep diens bekendste nummer Pancho & Lefty. Tot de hoogtepunten rekende ik ook zijn uitvoering van Joe Savage’s Badluck, welk nummer terug te vinden is op zijn album Show Me the Way, wat verder uit eigen composities bestaat. Joep eindigde met waar zijn liefde voor vooroorlogse blues ooit mee begon, Death Letter van Son House en Ida Cox. In zijn tienerjaren ontdekte hij Son House toevallig via de cassettebandjes van zijn vader. Zijn stem herinnerde me overigens af en toe een beetje aan die van de Schotse zanger Jackie Leven. Joep voelde zich erg op zijn gemak, niet zo heel vreemd eigenlijk, want hij was voor de tweede keer te gast bij Margot. Het zal me niet verbazen als daar snel een derde keer bijkomt.

Theo Volk