Gisteravond presenteerde de jonge Eindhovense singer-songwriter
Iris Penning in een uitverkochte Natlab haar derde album Liever Vieze Voeten. Haar vorige twee, Droomverf en Spreken Met
Suiker, werden al enthousiast onthaald. Een ervaren muzikante, want de afgelopen
jaren trad ze meer dan duizend keer op. Vorig jaar werd haar bekendheid nog
eens vergroot doordat ze meewerkte aan het nummer Step By Step van DROELOE, goed voor meer dan een miljoen views op
YouTube. Haar vorige albums waren al fraai, maar haar nieuwste is een grote
stap voorwaarts. Zelf omschrijft ze haar muziek als poëtische pop. Op Liever Vieze Voeten is gekozen voor een
akoestische setting. Een belangrijke rol is weggelegd voor topproducer Gabriël
Peeters, die voor een wonderschone inkleuring zorgt. De meeste van de poëtische
liedjes worden ingetogen gezongen, een uitzondering is opener Alles Achter, waar even de zang uit haar
tenen lijkt te komen. Nergens doen haar teksten gekunsteld aan en vormen een
organisch geheel met de muziek. Teksten die vaak erg kernachtig zijn. In Niks aan de Hand komen regels voor als “liever
snel geleefd dan weinig beleefd” en “ liever een fijn bestaan dan alles gedaan”. Iris is in staat om met weinig woorden tot de
essentie te komen. Muzikaal gezien is trouwens Niks aan de Hand de vreemde eend in de bijt op het album. Het bezit
een heerlijke flow en de fluwelen saxofoon van Leon Steuns is hier de kers op
de taart. Wonderschoon zijn vaak de cellobijdrages van Mirthe de Jonge, bekend van haar medewerking aan de
laatste twee albums van Björn van der Doelen. Zangeressen als Eefje de Visser,
Wende, Maaike Ouboter en Aafke Romeijn bewezen al dat Nederlands gewoon
geschikt is om in te zingen. Misschien is Iris Penning wel het beste voorbeeld.
Oor recensent Hans van der Maas zette het album al op zijn shortlist van 2019,
ik denk dat ik hem maar volg.
Theo Volk
Releasedatum: 15 maart 2019 Eigen beheer
Website: https://www.irispenning.com/