Al op zijn derde leerde Chris Cohen drums spelen, gevolgd
door menig ander instrument. Ook leerde hij op vroege leeftijd om overdubs te
maken op een viersporen recorder. Professionele ervaring deed hij op in diverse
bands, waaronder tussen 2002 en 2006 in Deerhoof. Zijn eerste soloalbum Overgrown Path verscheen in 2012. Chris Cohen is intussen zijn derde
album en wat soberder ingekleurd dan beide voorgangers. In eerste instantie
klinken de liedjes bedrieglijk eenvoudig, maar kruipen langzaam meer heel zeker
onder de huid. Het album werd geschreven en opgenomen gedurende de afgelopen
twee jaar in zijn Lincoln Heights studio in Glendale, California. Allereerst
zong Cohen de melodieën in op zijn telefoon en werkte ze vervolgens uit op de
piano. Later volgde dan de teksten en verdere instrumentatie. Veelal speelde
hij alles zelf in, hij kreeg wat hulp van Jay Israelson op piano/toetsen en in
een drietal nummers van Kasey Knudsen op saxofoon. Tijdens het schrijven kreeg Cohen
een behoorlijke schok te verwerken, zijn ouders scheidden na meer dan vijftig
jaar huwelijk, nadat zijn vader uit de kast was gekomen. Bovendien bleek zijn
vader in die periode ook verslaafd te zijn geweest aan diverse drugs. In Edit Out werpt Cohen een blik op de
situatie en op zijn relatie met zijn vader. Op het album worden wonden niet
verder opengereten, maar wordt het verleden juist omarmd en vooruitgeblikt op
de toekomst. Bij de instrumentatie liet hij zich vooral inspireren door Pat Metheny’s Falcon and the Snowman soundtrack en Thomas Dolby’s Golden Age of Wireless. Het repertoire
is veelal indierock, uitzondering is een fraaie vertolking van de bekende
Schotse traditional House Carpenter (aka The
Daemon Lover). In het verleden opgenomen door illustere namen als Pentangle,
Bob Dylan en Natalie Merchant. De mastering was in de vakkundige handen van
Bernie Grundman, bekend van klassiekers als Forever
Changes, Purple Rain en Thriller. Chris Cohen had bij mij enige gewenning nodig, maar het zijn vaak
de mooiste albums, waar je wat moeite voor moet doen en blijken dan ook vaak de
langste houdbaarheidsdatum te hebben. Wellicht is dat hier ook het geval.
Theo Volk
Releasedatum: 29 maart 2019 Captured Tracks / De Konkurrent
Chris Cohen live:
01-06 AMSTERDAM: Paradiso, kleine zaal