Emily Jane White - Immanent Fire



Met schaamrood op de wangen moet ik bekennen, dat ik voorheen nooit eerder een album van Emily Jane White heb beluisterd. En dat terwijl ik een groot consument van folkmuziek ben. Bij het zien van het Franse label Talitres op de achterzijde van de cd, wist ik meteen dat het een interessante release moest zijn. Dat voorgevoel wel bij meerdere beluistering volledig bevestigd. Immanent Fire blijkt intussen al haar zesde album te zijn. Het album werd voorafgegaan door de singles Light en Washed Away. “Washed Away gaat over hoe digitale communicatie en de ontwikkeling van technologie ons leven meer en meer domineert, waardoor we steeds verder verwijderd raken van de natuurlijke wereld. Met dit nummer wil ik benadrukken dat de relatie tussen mens en natuur van niet te onderschatten waarde is. Ik heb het gevoel dat die verwijdering rechtstreeks verband houdt met de klimaatcrisis en de vernietiging van de planeet door de mensheid”, aldus White. Net als iemand als Joanna Newsom is ze niet helemaal van deze planeet en creëert ze ook een volledig eigen muzikale wereld. Dat doet ze door middel van de inkleuring van haar liedjes door zowel elektronische als akoestische instrumenten. Denk aan orkestrale percussie, strijkers, zware gitaren, kerkorgels en koorstemmen. Met haar fraaie, feeërieke alt brengt ze haar vaak melancholische liedjes. Liedjes die pijlsnel onder de huid van de luisteraar kruipen. Ondanks dat ik haar niet kende, heeft ze niet over belangstelling te klagen in Nederland.  In december zal ze zes keer in Nederland en een keer in België optreden.

Theo Volk

Releasedatum: 15 november 2019 Talitres

Website: http://emilyjanewhite.net/


Emily Jane White live:

03-12 HELMOND: Cacaofabriek
04-12 HEERLEN: Savelbergmuseum 
05-12 BRUSSEL: Le Botanique, Orangerie
13-12 ARNHEM: Luxor Live
14-12 UTRECHT: TivoliVredenburg, Club Nine
15-12 HAARLEM: Patronaat
16-12 GRONINGEN: Vera