Edwin Jongedijk : Terruge


 

Op 19 November presenteerde Edwin Jongedijk zijn nieuwste plaat in Valthermond. Ik had erbij willen zijn. Zijn Gronings repertoire is geïnspireerd op Americana. Muziek die het leven bezingt, en tegelijktijdig het alledaagse. Zo’n avond met gelijkgestemden is altijd bijzonder, zeker wanneer je mogelijk vrienden of bekenden ontmoet. Terugge is een welkome aanvulling op Edwins eerdere platen, ook al bevat deze EP slechts 5 nummers. Mijn geboortegrond ligt in Groningen. Mijn voeder komt er vandaan. Ik spreek de taal, maar ook de recht-door-zee mentaliteit is voor mij enorm herkenbaar. Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat. Mijn beide opa’s kwamen uit het Hoge Noorden. Mijn Friese opa was timmerman, en mijn opa uit Spijk had met zijn broers een transportbedrijf. Later namen ooms van mij het bedrijf over, totdat het opging in een Amerikaans bedrijf. Niet alleen waren ze harde werkers, rauwdouwers ook. Andere tijden bovendien. De muziek van Erwin roept herinneringen op uit die tijd van mijn jeugd, en aan mijn familie. Een tijd die weliswaar voorbij is, maar het roept uitsluitende fijne momenten op. En inderdaad, ik kan het alleen beamen; T was n Mooie Tied, zoals Erwin zingt.

Wellicht dat mijn liefde voor Americana de band versterkt, maar ik denk eerder dat het andersom is. Mijn achtergrond bepaalde waarom ik Americana ben gaan waarderen. Of ik nu luister naar muziek van Steve Young, of die van Edwin Jongedijk. Ik zie de overeenkomst. Mijn grootouders en ouders zijn alweer jaren niet onder ons, maar de muziek van Erwin brengt ze weer een klein beetje terug. Al was het maar in de vorm van een herinnering. Op de voorzijde van Terruge staat een prachtige zwart foto afgebeeld van Erwin, op de achterzijde subtiel een glas whisky. Gewoon gaan luisteren. Je verstaat mogelijk niet alle tekst, maar je proeft tussen de regels door wat Erwin, en de zijnen, bedoelen.

Rein van den Berg

Releasedatum : 19 november 2022 Independent

Website : https://edwinjongedijk.nl/