Paal Flaata : New Green Grass Will Grow


 

Laat ik er niet omheen draaien. Ik ken Paal Flaata primair van twee Midnight Choir albums, en, in een later fase, was ik nog meer nadrukkelijk enorm ingenomen met zijn drie tribuut albums. Drie puntgave cover-platen die hij maakte uit respect naar Chip Taylor, Mickey Newbury en Townes Van Zandt. Toevallig drie artiesten die ikzelf ook enorm waardeer. Zijn stemgeluid is zeer bepalend, wat wederom geldt voor de recent verschenen plaat New Green Grass Will Grow. Wederom een cover album (op één nummer na), en opnieuw worden de nummers vooral gedragen door zijn weergaloze zang. Laat ik daarbij vooral niet vergeten de voortreffelijke band die onze Noor terzijde staat. De sobere opener wordt verstild gekleurd met nagenoeg uitsluitend piano. De instrumentatie blijft ingetogen. Staat in dienst van de voordracht. Iets wat we zondermeer over kunnen laten aan deze geroutineerde artiest. Hij heeft wederom weinig nodig om te imponeren. De prachtige liedjes doen de rest! Ik was dan ook zeer opgetogen met deze uitbreiding van zijn oeuvre.

Een variatie aan materiaal. Zowel bekend, als onbekend. Een nummer van Chris Isaak ligt qua sfeer al dicht bij Flaata. Twee nummers van Daniel Norgren vonden hun weg naar New Green Grass Will Grow. Muziek van Jacques Brel, Randy Newman, Gretchen Peters en een aantal voor mij, zo op het eerste zicht, onbekende liedjesschrijvers. Hij trekt als geen ander de nummers naar zich toe, en vormt ze des Flaata’s. Hij haast zich geen moment. Neemt vooral de tijd. Het is dit soort gelukzalige Engelenmuziek die je doet vergeten dat de wereld meer biedt dan ellende en onheilstijdingen. Wanneer je Paal Flaata hoort dan weet je dat warmte en kerst niet ver weg kunnen zijn. Muziek om je vertrouwen in de mens een boost te geven.

Rein van den Berg

Releasedatum : 28 oktober 2022 Blue Mood Records

Website : https://www.facebook.com/PaalFlaata/