Sara Tindley : Greetings from Lake St Clair

 


Ik laat me graag verrassen. Geef ruimte aan improvisatie. Laat mij het liefst leiden door impulsen. Een vooropgezette planning vind ik oersaai. In tegenstelling tot mijn vrouw, zij sluit risico’s het liefst uit. Door haar blijft mijn leven wellicht meer in balans, en ik hoop omgekeerd idem. Het liefst ga ik zonder vooropgezet plan de muziekwinkel in, en dan zien we vanzelf waarmee ik naar buiten loop. Ik kan mij niet herinneren wat, maar de zeer door mij gewaardeerde Lucie Thorne schreef iets wat mij trok richting de muziek van Sara Tindley. Ze deed dat niet belangeloos, maar omdat ze als producer betrokken was bij het tot stand komen van Sara’s nieuwe album Greetings From Lake St. Clair. Die betrokkenheid was voor mij een soort van kwaliteitsgarantie. Ik ben zeer ingenomen met Lucie’s eigen muziek, waarbij haar laatste album (Kitty & Frank) een hernieuwde bevestiging was van haar artistieke talent. Dat zij tijd had vrijgemaakt voor Sara Tindley was voor mij veelzeggend. Ik kende de muziek van Sara niet. Bovenal speelt iets wat geen mens onberoerd zal laten. Het album is opgedragen aan de vorig jaar gestorven dochter van Sara Tindley en Ash Bell. Voormalig rijzende filmster Lily Bell-Tindley stapte op 25-jarig leeftijd het leven uit. Ik ken de achtergrond niet. Ik ben genegen te denken dat ze te jong veel succes had, daardoor in de belangstelling kwam, en vervolgens ontspoorde. Het neemt niet het verdriet van de nabestaanden weg.

De Australische muziekwereld heeft al verschillende zangeressen voortgebracht die zich kunnen meten met vakbroeders uit Amerika, UK of Canada. Vrouwen als Kasey Chambers, Cyndi Boste of Liz Stringer spreken mogelijk tot de verbeelding. In datzelfde muzikale landschap mag je Sara Tindley plaatsen. Niet per se Country, maar terdege muziek met een rauw randje, gewaarborgd door de doorleefde zang van Sara. Sara’s fysieke gelaatstrekken verraden dat ze het behoorlijk voor d’r kiezen heeft gekregen. Vanzelfsprekend dat de teksten gaan over haar dochter Lily. Dit album staat in dienst van het verwerken van de pijn. Haar zang, een paar ongelooflijk aansprekende nummers, en dat allemaal gegoten in een puntgave productie, raken de luisteraar. Ik veronderstel dat Lucie de benodigde structuur aandroeg waardoor dit gevoelige album van Sara mede zo sterk uit de verf is gekomen. Mogelijk had Sara dit zelfstandig kunnen realiseren, maar geruggesteund brengt deze bundeling iets heel moois. Kort door de bocht. Luister op Sara Tindley’s Bandcamp pagina naar een aantal fragmenten, en vorm zelf je mening omtrent Greetings From lake St Clair.

Rein van den Berg

Releasedatum : 7 november 2022 Independent

Website : https://saratindley.com/home