Hushman : Hushman


 

Qua muziek word ik momenteel alle kanten opgeslingerd. Omdat ik momenteel mijn verzameling vastleg binnen een Discogs account kom ik veel oudere cd’s tegen. Sommige herontdek ik zogezegd. Ze zijn jaren niet gespeeld. Een aantal roepen het feest der herkenning op, terwijl een beperkt aantal weinig aansprekende blijven. Gek dat ik ooit de behoefte had een muziek-verzameling te willen aanleggen, terwijl in grote lijnen mijn playlist over de afgelopen jaren hetzelfde bleef. Muziek die je voorkeur heeft blijft terugkomen, waardoor voor sommige artiesten bijna geen ruimte is. Een andere constatering is dat ik redelijke trouw ben gebleven qua voorkeur. Veelal toch Folk of Blues geïnfecteerde muziek. Plus alle mogelijk zijstapjes. Uiteraard mijn liefde voor Zappa kwam de laatste jaren weer terug, dusdanig dat ik smachtend uitkijk naar halverwege december, want er staat een bijzondere release van hem op het program.

Je zou het soms bijna vergeten, maar tussendoor blijven anno 2022 ook albums verschijnen die zeer de moeite waard zijn, zoals onder meer deze gelijknamig getitelde plaat van Hushman, via het superdegelijke Hudson Records label. Geen hemelbestormende muziek. Maar meer muziek die blijft bekoren op lange termijn. Eentje die bekoort op een druilerige zondagmiddag, zoals vandaag, of een aangename avond terwijl je geniet van de warmte, de rust, je eigen gelukzaligheid, en een glas whisky. Typisch zo’n plaat die één van mijn zonen over tig-jaar terugvindt in mijn nalatenschap, en dan is er de hoop dat hij eenzelfde gunstige constatering ondervindt als ik anno nu. Ik hoop het. En Ik hoop dat hij dat kan doen in dezelfde gelukzaligheid. Het is onguur buiten. Gedachten aan minder gefortuneerden laten mijn moeilijk los. Ik kende Hushman niet, maar Hushman’s hypnotiserende, pulserende muziek doet mij oprecht goed. Het staat ver van de Folk die ik leerde kennen in de jaren zeventig, maar het is nog net zo echt als dat Folk altijd al was, en wellicht altijd zal blijven. Wanneer je weinig gunstige toekomstverwachtingen hebt en de wereld buiten rare kronkelingen maakt, dan bekommer je je al snel om het welzijn van je directe omgeving. Je wil hen behoeden van ongelukkige keuzes, desnoods heb beschermen. Alsof je daar invloed op uit kan oefenen. Ach, wanneer de dagen voor Kerst vat op mij krijgen, word ik altijd een beetje week.

Achter Hushman gaat schuil ene Ewan MacPerson. En hij weet, samen met een aantal geweldige musici, mijn gemoedstoestand op een positieve manier bij te sturen. Zijn muziek biedt ruimte voor bezinning. Geen afgebakende songs, maar de losse structuur ervaar ik als zeer verhelderend. Straks gaat Hushman mijn playlist alsnog oprekken. Een veranderende perspectief kan nooit verkeerd zijn.

Rein van den Berg

Releasedatum : 18 november 2022 Hudson Records

Website : https://www.hushmanmusic.com/