Iris DeMent : Workin’ on a World

 


Pieta Brown kondigde al aan dat iets bijzonders van Iris DeMent in het verschiet lag. Iris zelf had al een aantal nummers vrijgegeven via sociale media, en ze waren mij opgevallen. Dus ja, ik zat in principe klaar toen Workin’ on a World verscheen. Een ambitieus album met maatschappijkritische teksten. Tussen de bedrijven door bleef het schrijven van een recensie erbij. Het kwam er niet van. De innerlijke drive om te schrijven is sowieso verminderd. Iedereen moet voor zichzelf uitmaken wat hij of zij als plezierig ervaart. En de mensen die de muziek van Iris al op waarde weten te schatten, die ga ik niets nieuws vertellen. Terwijl de groep die niets met haar heeft, heeft zijn positie ook al ingenomen. Dus; waarom? Wanneer mijn Ipod op random speelt dan komen de aansprekende songs van Iris met regelmaat voorbij, zoals gisteren het schitterende politiek getinte nummer Goin’ Down to Sing in Texas. Ik volg de ontwikkelingen in Amerika bij voorkeur liever niet, veel is verontrustend of lachwekkend. Eigenlijk is het meer dat het mij verdriet doet wat daar zoal gebeurt. Sterker, ik ben bang dat wat daar gebeurt vroeg of laat ook hier landt. De invloed van de Verenigde Staten reikt ver, en de alternatieven zijn nog minder plezierig.

We weten allemaal dat deze wereld een betere aanpak behoeft, helaas staan niet alle neuzen in dezelfde richting. Voldoende mensen die hun eigen agenda nastreven, en die is, hoe kan het ook anders, op eigenbelang gericht. Rondom al deze weinig opbeurende thema’s heeft Iris DeMent een wonderschoon album weten te maken. Een liefdevol project, en zoals je je kan voorstellen, gemaakt met pijn in het hart, want er is veel om stil bij te staan. Workin’ on a World vertelt indirect waarom Amerika de moeite waard blijft, en waarom we vooral hoopvol kunnen en moeten zijn. De meeste nummers werden geschreven door Iris zelf. Een paar samen met Pieta, en de twee afsluitende zijn van Greg Brown. Veel van de muziek wordt gedragen door de piano, naast Iris haar voordracht. De overige instrumentatie is schaars, maar subtiel vertegenwoordigd. Let Me Be Your Jesus wordt voorgedragen alsof het een liedje is die je in slaap dient te sussen. Iets mooier maken dan dat het is kan bijna niet, maar Iris werkt op haar manier met Workin’ on a world aan een betere wereld. Een album waarvoor je gerust de tijd kunt nemen.

Rein van den Berg

Releasedatum : 24 februari 2023 Flariella Records

Website : https://irisdement.com/