Sam Burton : Dear Departed


 

Het zou leuk zijn wanneer je een recensie plaatst dat je iets kan laten lezen over de achtergrond van een artiest. Helaas, ik weet weinig tot niets over Sam Burton. Ik liep bij toeval tegen zijn muziek aan, en de click was instant en spontaan. Zijn uitvoerende stijl pakte mij meteen. Er schuilden associaties naar muziek van weleer in. (Waarmee ik overigens refereer naar de jaren zestig en zeventig.) Via Tompkins Square verscheen in 2020 het debuut van deze Amerikaan uit California, getiteld I Can Go With You. Je kan concluderen dat mensen hem sindsdien hebben opgepakt, want de release van Dear Departed wordt groter aangepakt. Dear Departed gaat over persoonlijke groei en ontwikkeling, en wellicht dat de samenwerking met producer Jonathan Wilson (Father John Misty of Angel Olson) ook een extra stuwend effect heeft gegevens. Terwijl je Burton’s debuutplaat niet moet uitvlakken, is Dear Departed een ferme stap vooruit. Het album is aanzienlijk voller van opzet, rijker gekleurd door zeer toepasselijke snaar arrangementen. Het is nog te vroeg wellicht, maar ik ben genegen om er het stempeltje tijdloos op te plakken, vanwege de natuurlijke flow. De nummers ontwikkelen zich golvend, en waaieren uit, terwijl de luisteraar onthaast.

Ergens zou je qua stemgeluid een gematigde vergelijking mogen maken met Roy Orbison, terwijl ook de naam van Chris Isaak naar boven kwam drijven. Ook een associatie naar David Ackles (4 albums in de periode 68 – 73) vind ik hier op zijn plaats. Ergens ligt daar het geheim van mijn enthousiasme naar de muziek van Sam Burton. Enerzijds is daar die associatie met muziek die teruggrijpt naar het verleden, anderzijds ligt de weg voor Sam open, en is er de synthese met het heden. Weemoedige muziek is van alle tijd. Met een nummer als Maria zou hij je zomaar kunnen overtuigen. Een zomers plaatje, voor op een moment dat je in de gelegenheid bent om even wat tijd aan jezelf te besteden. September is hij in Paradiso. Helaas in het bovenzaaltje, en niet in hun locatie nabij het IJ.

Rein van den Berg

Releasedatum : 14 juli 2023 Partisan Records

Website : https://samburtonmusic.com/deardeparted