JD Graham : A Pound of Rust

 


Eerder dit jaar schreef ik over JD Graham, en ik kon niet anders zeggen dan dat zijn aangrijpende verhaal mij bij de kraag vatte. Iemand die zijn hele leven zo goed als had verkloot, en om zijn pijn te onderdrukken, de snelweg verder beneden neerwaarts inzette door drank en pillengebruik. JD Graham schets het leven van een kansloze die gevangen zit in een foute wereld. Uiteindelijke belandde hij daardoor in de gevangenis, nadat hij iemand had doodgereden onder invloed. Een verschrikkelijke daad. Iets waarmee je niet geassocieerd wil worden. Hij doet zijn verhaal, niet zo zeer om medelijden op te wekken of begrip te vragen. JD Graham’s muziek en teksten zijn eerder bedoeld als een soort van zelfanalyse. " I found forgiveness in a Savior for all the things I'd done wrong" Ondanks alles probeert hij zijn ellende achter zich te laten. Eerlijk gezegd had ik niet verwacht dat hij zijn vorige album, Palace West Live, zou kunnen treffen of evenaren, maar daarin heb ik mij vergist. A Pound of Rust gaat wellicht nog een stapje verder, en zoekt naar de oorzaken. Zoals JD het zelf zegt; These songs chronicle my journey through addiction, prison, grief, loss, faith, self-doubt, depression and redemption. Close your eyes and listen to my story. De teksten op A Pound of Rust zijn geen verzonnen verhaaltjes, maar getuigen van een geleding van de samenleving waar ik mij bewust verre van houd. Een wrange realiteit en met het besef van iemand die een bonk roest wil omzetten naar goud.

De uitvoeringen van zijn nieuwe nummers zijn minstens zo stripped-back als zijn vorige plaat. A Pound of Rust werd geproduceerd door Neilson Hubbard en Ryan Culwell. Je hoort naast JD’s gitaar en vocalen, Neilson Hubbard op drums, Juan Solorzano op pedal steel, bas, vibrafoon, en een keur aan gitaren. Tenslotte Ryan Connors op Hammond Orgel. Luistermuziek die ver staat van Sour Diesel Trainwreck, maar met dezelfde rauwe randjes die het zuidelijkste gedeelte van Noord-Amerika kenmerken. De beste weg om zijn muziek te kopen, mits nog op voorraad, zou zijn via Popeye te Hengelo. Terwijl de gemiddelde plaat mij doorgaans steeds minder aanspreekt, springt deze er juist gigantisch bovenuit. Zoals wel vaker, het antwoord ligt in het onbekende. Dit gezegd hebbende. We noemden net Ryan Culwell, en die mag van mij ook wel weer eens een nieuwe plaat uitbrengen. Zijn Run Like a Bull proefde beslist naar meer.

Rein van den Berg 

Releasedatum : 23 juni 2023 Independent

Website : https://thejdgraham.com/