Replay : The Dream Syndicate : the Days of Wine & Roses (40th anniversary edition)

 


Terwijl veel eigentijdse muziek mij steeds minder lijkt te boeien, raak ik opgewonden als een kind bij recent verschenen producten zoals Funky Nothingness van de Zappa familie, of deze, een opgepimpte uitgave van the Days of Wine and Roses. Deze historische plaat van The Dream Syndicate verscheen oorspronkelijk in 1982, en was al jaren beschikbaar op vinyl en CD, echter dit veertigjarige jubileum voorziet in extra opnames uitgesmeerd over vier schijfjes. Overdadig wellicht, maar het gaat erin als koek. Kristalhelder als nooit tevoren, terwijl voor de hoorbaar aanwezige “crackling noises” wordt gewaarschuwd. Veel extra tracks en vooral alternatieve uitvoeringen, naast twee schijfjes barstensvol met live uitvoeringen uit de tijd van wijn en rozen. Vier en een half uur muziek, veelal explosief geladen. Ik zou kunnen zeggen jeugdsentiment, maar helaas heb ik The Dream Syndicate pas veel later ontdekt. En zoals dat gebruikelijk is wanneer je onder indruk bent van, in dit geval de dynamiek van het collectief, dan graaf je terug in de tijd. En wanneer je ver genoeg gaat, dan kom je vanzelf bij het begin, terwijl je tussendoor een prachtige live registratie, zoals Live At Raji’s, meepakt.

Op jonge leeftijd kreeg ik wel Lou Reed en de Velvet Underground mee. Het is vooral deze band waarop de sound van the Dream Syndicate geïnspireerd is. Ze zeilden in de vroege jaren tachtig mee op de golf naast R.E.M., The Pixies, The Minutemen, die toen plaatsvond. Ik trouwde mijn vrouw in 1981 en had een fascinerende baan gevonden in de financiële wereld, die mij opslokte. Vanwege mijn nieuwe bestaan en veranderende werk- en leefomgeving schoof mijn aandacht voor de muziek een paar jaar naar de achtergrond. Achteraf terugkijkend heb ik mij wel eens afgevraagd of ik, muzikaal gezien, onder een steen leefde. Sommige dingen zijn schijnbaar volstrekt langs me gegaan. Geen tijd! Gelukkig is the Dream Syndicate anno nu nog steeds actief, en laat deze plaat horen waarom zijn hun plaatst in de muziek verdiend hebben. Vanwege mijn aankoop van de heruitgave Out of the Grey, twee jaar geleden, was duidelijk dat deze release uit de dagen van Wijn en Rozen niet uit kon blijven. Het geeft een heerlijk gevoel, alsof je ruwweg veertig jaar terug in de tijd stapt. Het besef dat die tijd verstreken is poetst deze muziek weg, en voor een moment ben je weer jong.

Rein van den Berg 

Releasedatum : 23 juni 2023 Fire Records

Website : https://www.thedreamsyndicate.com/