Jason Isbell - Something More Than Free



Southeastern, Jason’s vorige cd, verscheen in de zomer van 2013. De plaat werd alom bejubeld en vond dat jaar zijn weg in de eindejaarlijst van veel muziekliefhebbers. Een persoonlijke plaat van iemand die zich herpakt had na alcoholverslaving en jarenlange roofbouw. Prestatiedruk als zuigende valkuil. 

Jason bleek in staat op de rem te trappen, en wist de prioriteiten in zijn hectische bestaan beter in te delen. Weg uit die vicieuze cirkel, waarbij de gezondheid van lichaam en geest voorop kwam te staan. Southeastern gaat over het over boord gooien van onnodige ballast. Het was Amanda Shires, zijn huidige echtgenote, die hem hielp bij het herinrichten van zijn bestaan. 

Nu precies twee jaar later ligt Something More Than Free in de winkels. Kun je, of beter gezegd, mag je verwachten dat Jason Isbell Southeastern gaat overklassen? Persoonlijk houd ik er niet van om albums te ranken of te vergelijken, ook al maak ik mij er schuldig aan. Het competitieve element hoort wat mij betreft niet thuis in kunst of muziek. Onderlinge vergelijkingen gaan al snel mank. Muziek is in mijn optiek een persoonlijke beleving waarbij andermans opinie slechts een hint kan zijn.

Southeastern ontstond tijdens een moeilijke periode in Isbell’s leven. Ervaring leert dat vanuit dergelijke diepe dalen mooie muziek ontstaat, terwijl een rimpelloos verpozen een saai product oplevert. Ik durf te beweren dat het album Something More Than Free van dezelfde kwaliteit is als zijn voorganger, op momenten zelfs beter. 

De plaat is allerminst saai. Wederom een groeiplaat. In de openingssong, In If It Takes A Lifetime geeft Isbell aan dat persoonlijke huisregels broodnodig zijn om niet hernieuwd terug te vallen. Sterker nog, en dat weten we allemaal, een incident is voldoende om je hele leven op zijn kop te zetten. 24 Frames vat deze angst samen. “You thought God was an architect. Now You Know”. 

Hij is niets anders dan een tijdbom die ieder moment kan afgaan! Chronologisch zou ik langs de nummers kunnen gaan, want Flagship is een prachtig nummer, How to Forget nog mooier. En zo gaat het door. Southeastern bleek niets ander dan de opmaat te zijn, de opening, naar een prachtplaat. 

De sterke nummers buitelen over elkaar heen. Dusdanig dat Something More Than Free niet anders zal blijken te worden dan een klassieker in zijn soort. Laat ik het minder superlatief houden. Het nieuwe album in zeer divers. Er zijn invloeden naar klassieke country, naar folk, en bovenal naar Jason´s roots, de zuidelijke Blues en Rock. Isbell geeft inzage in zijn gedachtewereld, en ik geniet daarbij van de raakvlakken. 

Voorop staat de creativiteit van een uitzonderlijk artiest die andermaal de lat bijstelt naar boven. Voorzichtig Jason! Je gaat fantastisch, maar blijf vooral doorgaan!

Gastschrijver : Rein van den Berg


Releasedatum:  17 Juli 2015 Thirty Tigers