Delise - Bladzijde 1


Achter Delise gaat Delise de Wijze-van Venrooy schuil, een dertigjarige zangeres en liedjesschrijfster, die opgroeide in Woubrugge, nabij Alphen aan den Rijn. Ze doet haar achternaam de Wijze eer aan, want in 2012 rondde ze haar studie rechten af en werd vervolgens jurist bij een grote zorgverzekeraar. Overigens was ze volslagen onbekend bij mij, want ik kijk nooit naar talentenjachten op tv. In 2008 deed ze mee aan Rock Nation en in 2013 aan X-Factor. Toch had ik, zonder te weten om wie het ging, al eens het liedje Like an Angel van haar gehoord, dat voorkwam in de meermaals bekroonde film Het Schnitzelparadijs uit 2005. In 2015 kreeg ze een burn-out. Nadat ze opgekropen was uit het diepe dal, besloot ze mee te doen aan een songwriterweek in Spanje. Daar schreef ze samen met Jeroen Swinnen en Suzanne van Manen het prachtige liedje Schuil Bij Mij. Hierna was het plezier in muziek maken weer volledig terug en besloot ze haar muziek carrière nieuw leven in te blazen. Het resultaat is Bladzijde 1, met daarop zeven catchy popliedjes, met af en toe een vleugje folk en een singer-songwriter inslag. Die  catchy kant hoor je vooral terug in Dat Doet Je Goed, waarin je tevens in de manier van zingen de invloed van Nielson terughoort. Ze vindt dat ze verder beïnvloed wordt door Jewel, KT Tunstall, Adriana Partimpim en Nelly Furtado. In Schuil Bij Mij doet haar manier van zingen en stem mij enigszins denken aan Maaike Ouboter. Ze weet trouwens heel goed  hoe je sterke refreinen moet schrijven. Wat Je Doet wijkt wat af van de rest, omdat er ook in gerapt wordt door Matthijs Hemink. Naar mijn bescheiden mening komt haar prachtige, heldere stem toch het beste tot zijn recht in het reeds gememoreerde, ingetogen Schuil Bij Mij. Het weet mij in ieder geval het meeste te raken. Bovendien is de inkleuring door vooral cello en piano hier optimaal. De album presentatie zal 6 oktober plaatsvinden in Theater Castellum, Alphen aan den Rijn.
Theo Volk
Releasedatum: 5 oktober 2018 Eigen beheer