Tom Baxter - The Other Side of Blue


Voluit heet hij Thomas Baxter Gleave, geboren uit zeer muzikale ouders. Ook broer Charlie Winston erfde die genen. Zowel qua uiterlijk als qua stem lijken ze trouwens op elkaar. Het heeft even geduurd, The Uncarved Block, verscheen alweer vijf jaar geleden. Reden was dat er nogal wat gebeurde in zijn privéleven, scheiding, nieuwe liefde en hij werd vader. Het heeft uiteindelijk geleid tot zijn vierde, meest persoonlijke album, The Other Side of Blue. Met veel emotie brengt hij zijn songs, zichzelf alleen begeleidend op gitaar en soms op piano. Naast zijn persoonlijke liedjes is er ook een ode te vinden aan Davey Graham, een van de meest invloedrijke figuren uit de Britse folk in de jaren zestig. Het zijn tijdloze songs, waarvan het opgewekte Black are The Gypsy Horses, geschreven voor zijn nieuwe liefde, mijn grote favoriet is. Reden van mijn korte recensie is, dat collega Dick Hovenga van Written in Music reeds half augustus met een prachtige recensie het gras voor mijn voeten heeft weggemaaid. Zijn recensie, waar ik mij helemaal in kan vinden, is eventueel hier terug te lezen, mocht je nog niet nieuwsgierig geworden te zijn om The Other Side of Blue te gaan beluisteren. Verheugend is dat The Uncarved Block (het ‘nooit uitgebrachte’ meesterwerk) eind september, in een gelimiteerde oplage, op vinyl, zal uitkomen.
Theo Volk
 Releasedatum: 21 september 2018 Sylvan Music
Website: https://www.tombaxter.com/