Maximé is bekend bij de burgerlijke stand als Maarten Buning
en is in 1983 geboren in Amsterdam met
een Nederlands-Trinidadiaanse achtergrond. Hij volgde de studie muziekcompositie
aan de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht en begon in diezelfde periode voor
films te componeren. Een stage in Los Angeles en vele films later, verruilde
Maarten Utrecht uiteindelijk voor Berlijn, waar hij nu met zijn bedrijf Koch
Buning muziek maakt voor films en reclame (o.a. BMW, MediaMarkt en Need for
Speed). Dit jaar won het bedrijf een prestigieuze ADCN Award voor beste muziek
bij een musicalfilm. Achterkant van
Nederland is zijn Nederlandstalige debuutalbum. En een verrassend album,
mag ik wel zeggen, waaraan Maarten vijf jaar keihard werkte. Het
Nederlandstalige album luistert als een filmische, licht experimentele
ontdekkingsreis met invloeden uit de jaren ’70, spoken word, pop, hiphop en
jazz. Opener Molleman is het meest
experimentele nummer en doet wat mysterieus en enigszins onheilspellend aan.
Het getuigd van lef en eigenzinnigheid om hiermee te openen. Vanaf het catchy Boulevard wordt het aanbod een stuk
toegankelijker. Hij gebruikt gebeurtenissen uit zijn eigen leven om een groter
verhaal te vertellen : “Voor Vrij haalde
ik inspiratie uit het overlijden van een goede vriend. Het gaat over hoe ik
hoop dat hij zijn laatste momenten heeft beleefd. Daarnaast is het ook een
hommage aan mijn overleden moeder. Ik wilde een liedje schrijven dat niet
alleen maar droevig, maar ook mooi en hoopvol is.”. Hij luistert dan ook graag
naar muzikanten met een inspirerende boodschap, zoals John Coltrane, Gil Scott-Heron,
Serge Gainsbourg en João Gilberto. De relaxtheid van de muziek van de laatstgenoemde
is ook een duidelijk kenmerk van zijn muziek, wellicht meegekregen via zijn Trinidadiaanse
afkomst. De liedjes zijn zonder uitzondering prachtig gearrangeerd, met wat mij
betreft als hoogtepunt Het Was Niets Voor
Niets. Vooral de bijdrages van Teus Nobel op trompet en flugelhorn bevallen
me uitermate goed. Nederland kon trouwens al kennismaken met het aanstekelijke Vrijdagavond : “Vrijdagvond gaat over het gevoel dat je alles kan laten gaan en
kunt transformeren naar een persoon, die je altijd had willen zijn. Het liedje
is het hoogtepunt van het verhaal over de “Achterkant Van Nederland”. De
hoofdpersoon vindt zichzelf terug en beleeft de avond van zijn leven. Het is
een spirituele ervaring, de avond wordt in een complete staat van euforie samen
met anderen beleeft.”, aldus Maarten. De hoes maakte hij zelf, vroeger
schilderde hij vaak, nu nog af en toe vanwege de therapeutische werking, die
het heeft. Overigens heb ik bij zijn zang wat associaties met Spinvis. Achterkant van Nederland bevat prachtig
gearrangeerde en af en toe catchy liedjes, Nederland heeft er een buitengewoon interessant
muzikant bij.
Theo Volk
Releasedatum: 14 september 2018 Eigen beheer
Website: http://www.achterkantvannederland.nl/