Malcolm Holcombe - Come Hell or High Water


Sinds ik tien jaar geleden zijn aanstekelijke liedje My Ol’ Radio hoorde, volg ik de carrière van Holcombe nauwgezet op de voet. Hij is een artiest naar mijn hart, authentiek, wars van uiterlijk vertoon en volledig zijn eigen koers varend. Niets aantrekkend van moderne trends. In de loop der jaren heeft hij ook steeds meer een eigen stijl ontwikkeld en is zijn typische gepluk aan de akoestische gitaar altijd herkenbaar, net als zijn gruizige stem. Op zijn nieuwste album Come Hell or High Water horen we een groot aantal duetten met Iris DeMent. Een zangeres met een gelijkaardig opvallend stemgeluid. Bovendien zijn ze zielswanten en is DeMent tevens voor mij een van de meest authentieke muzikanten, die er in de muziek business rondlopen. De keuze voor haar was een gouden greep, want de stemmen passen wonderwel bij elkaar. Naast duetten met DeMent ook eentje met Kerri Powers. Aan inspiratie kennelijk geen gebrek, want Malcolm trakteert ons op een dertiental ijzersterke songs. Daarnaast verscheen er ook nog een single, Sell Me a Gun met het echtpaar DeMent en Brown, dat niet op het album staat. Op de nieuwe schijf is er zelfs ruimte voor een kerstliedje, gelukkig niet een klef, maar eentje, dat je het hele jaar kunt beluisteren. Uitgesproken favorieten heb ik niet en dat zegt misschien wel genoeg. Helaas voor zijn fans, komt Malcolm dit jaar niet naar Nederland, zodat ze dit ijzersterke album niet live kunnen gaan horen.
Theo Volk
Releasedatum: 14 september 2018 Gypsy Eyes