Maestro John Renbourn noemde hem ooit “the future of folk
music”. Dit compliment betekende voor John Smith extra veel, omdat Renbourn
samen met Nick Drake en Bert Jansch zijn grote muzikale helden zijn. Hij opende
shows voor grootheden als John Martyn, Dav(e)y Graham en John Renbourn en was
gastmuzikant en gitarist bij Jackson Browne, Jerry Douglas, Glen Hansard,
Rodney Crowell, David Gray, Lisa Hannigan, tot aan Joe Henry en Joan Baez. Met
zijn unieke gitaarspel beïnvloedde hij
op zijn beurt vele andere muzikanten, waaronder Ben Howard en James Newton
Chadwick. Maar ook zijn stem is opvallend, enigszins vergelijkbaar met die van
John Martyn. Hij weet vooral door goed gebruik te maken van dynamiek de
luisteraar aan zich te binden. Als onafhankelijk artiest toert hij met zijn
gitaar al zo’n vijftien jaar over de hele wereld. Die rijke muzikale ervaring
hoor je goed terug op zijn nieuwe album Hummingbird.
Hij vertolkt hierop drie originele songs, een cover en zes traditionals. De
bekendste traditional is waarschijnlijk Lowlands
of Holland, bij oudere muziekliefhebbers zeker bekend in de uitvoering van
Natalie Merchant & The Chieftains op het schitterende album Tears of Stone. Het handelt over een
jonge vrouw die haar man verliest in een van de roemruchte zeeslagen tussen het
Verenigd Koninkrijk en Nederland. Hares on the Mountain en Master Kilby werden verzameld door Cecil
Sharp aan het begin van de vorige eeuw. Eerstgenoemde song vindt zijn oorsprong
in de achttiende eeuw. Het is daarmee niet eens de oudste traditional,
afsluiter Unquiet Grave dateert uit
de vijftiende eeuw, maar klinkt nog steeds tijdloos. John zingt het hier als
duet samen met Cara Dillon en behoort tot de hoogtepunten. Een van Johns eigen
favorieten op het album is het bitterzoete The
Time Has Come van Anne Briggs. Het klinkt door met name de bas, bespeeld door
Ben Nicholls een beetje als hoe Tim Buckley in zijn vroege jaren zijn songs
inkleurde. Ik associeer het basspel van Nicholls met dat van legende Danny
Thompson. Zelf ben ik heel erg gecharmeerd van Boudica, wat gaat over de rebelse koningin Boudicca van de Iceni
stam, die in opstand tegen de Romeinen kwam, nadat ze publiekelijk gegeseld was en haar dochters
verkracht door Romeinse soldaten. Net zo mooi is de traditional Hares on the Mountain met ingetogen zang
van John. Ook schittert hier John McCusker op viool en dat is zeker niet de
enige keer. Het meest intens is Axe
Mountain (Revisited), waarbij de zang uit zijn tenen lijkt te komen. Het
album werd wederom uitstekend geproduceerd door Sam Lakeman, die koos voor de
“less is more” benadering. Desondanks is Hummingbird
een indrukwekkend album, wat diep weet te raken. Jammer genoeg geen
liveoptredens in Nederland en dat is dubbel jammer, want hierdoor lopen wij ook
de geweldige support act Josienne Clarke en Ben Walker mis. Onze zuiderburen
hebben meer geluk.
Theo Volk
Releasedatum: 5 oktober 2018 Commoner Records
Website: https://www.johnsmithjohnsmith.com/
John Smith live, support Josienne Clarke & Ben Walker:
21-11 LEUVEN: 30 CC
22-11 WAREGEM: De Schakel
23-11 BEVEREN: Cultuurcentrum ter Vesten
24-11 EVERGEM: Gemeente Evergem
29-11 LEOPOLSBURG: Cultuurcentrum Leopolsburg (2 optredens, aanvang 18 uur en 20:15 uur)
John Smith live, support Josienne Clarke & Ben Walker:
21-11 LEUVEN: 30 CC
22-11 WAREGEM: De Schakel
23-11 BEVEREN: Cultuurcentrum ter Vesten
24-11 EVERGEM: Gemeente Evergem
29-11 LEOPOLSBURG: Cultuurcentrum Leopolsburg (2 optredens, aanvang 18 uur en 20:15 uur)