I Am Oak - Osmosis



In een recent, interessant interview met The Next Gig verklaarde Thijs Kuijken, zanger en liedjesschrijver van de Utrechtse altfolkformatie I Am Oak, dat hij voor ieder album op zoek gaat naar een nieuwe uitdaging tijdens het liedjesschrijven. Dit keer werd het componeren op de piano, een instrument wat hij hiervoor speciaal leerde beheersen. Er was een goede reden om hiervoor te kiezen, omdat de bron via de gitaar een beetje opgedroogd leek te zijn geraakt. Intussen is Osmosis het zesde album in tien jaar tijd en het meest veelzijdige en ambitieuze album geworden. De werkwijze van componeren is bijna altijd hetzelfde : “Ik begin intuïtief met spelen, op zoek naar een mooie riff of akkoordenschema. Wanneer ik iets heb verzonnen wat me aanspreekt ga ik hier over zingen, in eerste instantie zonder na te denken over wát ik zing, zowel qua melodie als qua tekst. Wanneer hier iets uit ontstaat wat ik mooi vind, neem ik dat snel even met de voice memo functie van mijn telefoon op.”. Je zou dit proces dus met een beetje fantasie kunnen vergelijken met het filteren tijdens het biologische proces osmose. Ik moet mij sterk vergissen, maar een van die zinnetjes die opborrelde uit zijn onderbewuste zal ongetwijfeld “The trouble in me is me” in Tundra zijn geweest. Het wordt hier omgetoverd tot een heuse mantra. De piano is een grote verrijking voor het palet van de muziek van I Am Oak. Het levert de nodige, fraaie, meer uitgesponnen, slepende composities op. Bovendien is de muziek af en toe iets steviger als je van hen gewend bent. Tekstueel durft hij zich deze keer enigszins bloot te geven. De afgelopen maand belandde Osmosis bijna dagelijks met bijzonder veel genoeg op de draaitafel en begon daarbij heel snel onder de huid te kruipen. Het album verschijnt bij het kleine, sympathieke Snowstar Records, onder andere ook bekend van de prachtig verzorgde albums van de eigenzinnige broeder Dieleman. Bij het label waren ze er zeker van dat Osmosis het mooiste en meest veelzijdige album van I Am Oak is geworden, volgens mij hebben ze gelijk. Binnenkort zal I Am Oak door het land toeren, de data zijn hier terug te vinden. 
  
Theo Volk

Releasedatum: 6 september 2019 Snowstar Records

Website: https://www.iamoak.com/